2021
)

Julegrisen

10 nov.21

Et vidunderligt eventyr om venskab, kærlighed og mod, tilsat julemagi og fantastiske illustrationer. Rowling er en historiefortæller i verdensklasse.

’Julegrisen’ indeholder både julemagi, eventyr og en påmindelse om kærlighedens magt. Jim Fields illustrationer er magiske, løfter fortællingen og  tilfører den et "julet" udtryk.

Jack bor med sin mor, hendes kæreste Brendan, sin stedsøster Holly og sin bedste ven i hele verden tøjgrisen Lille Gis, kaldet LG, som han altid har haft, og som altid trøster ham. En kold og våd vintereftermiddag bliver Jack og Holly uvenner på bagsædet af bilen, og Holly smider LG ud ad vinduet, og LG flyver væk. Jack leder, men uden held, og han er så ulykkelig. Holly forærer ham en erstatningsgris nøjagtig magen til, men det er jo ikke LG.

Jack vågner julenat ved lyden af fremmede stemmer på sit værelse og erfarer, at det er hans legetøj, der snakker sammen. De forskellige stykker legetøj fortæller, at når Ting forsvinder, ender de i "Det Tabtes Land", et virkeligt skræmmende sted. Men julenat er magisk og bringer legetøjet til live, og det er meget heldigt, for Jacks rejse for at få LG hjem igen går til en magisk, sælsom og farlig verden, hvor den modbydelige "Taber" hersker. Og han vil beholde LG for evigt. Men denne nat behøver Jack ikke drage alene afsted.

'Julegrisen' er en vidunderlig allegorisk fortælling, der handler om ensomhed hos en genert lille dreng og hans grænseløse kærlighed til sit slidte tøjdyr. Bogen fortæller desuden den triste historie om masseproduktion af legetøj på bekostning af både miljø og dårlige arbejdsforhold. Jack må  flere gange stå ansigt til ansigt med ondskaben på dette forfærdelige sted, der er styret af sine egne sære love. Det er en historie, der vokser på alle måder og udvikler sig fra at henvende sig til mindre skolebørn til at bygge stadig flere og flere lag på, så den voksne læser også får en klump i halsen.

Der er adskillige elementer i ’Julegrisen’ der leder tankerne tilbage på Hogwarts, men Jack er ikke magiker. Det er flere forfattere, der gennem tiden har bragt legetøj til live heriblandt H.C. Andersen og Charles Dickens, men Rowlings brug af magi gør denne historie både overbevisende og sofistikeret. De forladte og glemte Ting er næsten alle modløse, afhuggede eller ødelagte, men fortællingen er alligevel fyldt med varme og håb.

Charlotte A.E. Glahn
61535535
9788702338829