Vitello : 24 julehistorier

2018
)

Vitello : 24 julehistorier af Kim Fupz Aakeson

23 nov.19

Tæl ned til jul med en historie hver dag med den kække Vitello.

I 24 korte julehistorier kommer vi godt omkring mange af julens traditioner og gøremål tilsat Vitellos vanlige logik og gå-på-mod. Som i seriens øvrige historier er der garanteret sjov, ballade og opfindsomhed. Kim Fupz Aakeson indfanger på bedste vis sprogtonen og logikken hos børn, og resultatet bliver nok engang vellykket formidling i øjenhøjde med målgruppen. Hver historie tager max 5 minutter at læse højt og skulle man misse en dag, så er skaden ikke større, end at man hurtigt indhenter det forsømte de følgende dage.

Det starter med ondt i maven, for Vitello kommer til at spise hele mors chokoladejulekalender på en gang og slutter med juleaften, hvor Vitello mest af alt glæder sig til at åbne sine julegaver. I de mellemliggende 22 afsnit oplever Vitello meget af det, som juletiden handler om for børn: at bygge snemand, at producere hjemmelavede julegaver, at spille pakkeleg, at gå Luciaoptog osv., men selvfølgelig er situationerne tilsat et skævt med Vitellos charme. Minsandten om ikke Vitello også lægger sig ud med julemanden i indkøbscentret og får et kys af Kamma under misteltenen.

Mor forsøger at sætte lidt skik på Vitello ved at belære ham om, hvorfor vi overhovedet fejrer jul og hvem ham der Jesus er. Mor vil også gerne imponere kæresten Gregers med hjemmebagte julesmåkager (dem i rulle fra Rema), men kommer til at brænde dem på og snyder ved at lægge ”købe-småkager” i kagedåsen. Og så går Mor op i limningen ved tanken om, at mormor, som bor i Spanien, skal fejre jul hos dem og bo der i ”7 stive dage”. I de sidste syv afsnit er mormor derfor fast inventar i historierne ligesom de irriterende venner Max og Hasse, møgungen William og mors kæreste Gregers selvfølgelig også er med i mange af historierne.

Jeg er stor fan af Vitello og hans bramfri alenemor som et forfriskende modspil til tidens perfekthedskultur og kernefamilier. Her er et sikkert julehit for børn fra ca. 5 år ligesom voksne også er rigtig godt underholdt.

55110832
9788702269222
80