Noget om regnskov

2020
)

Noget om regnskov af Cordula Thörner

12 aug.20

Informativ børnebog om den truede regnskov, der er en livsvigtig del af jordens samlede åndedrag. Spændende og lærerigt fortalt med realistiske og meget flotte tegninger.

Jordens gamle regnskove ligger i et bælte ved Ækvator. Faktisk er en del af skovene mere end 60 millioner år gamle, og mere end halvdelen af verdens plante- og dyreliv lever i dem. Klimaet i regnskoven er altid varmt og fugtigt, hvilket skaber optimale vækstbetingelser for plante- og dyreliv. Bogen beskriver i tekst og billeder de mange forskellige arter, der lever i den Sydamerikanske regnskov, og viser med gode eksempler kompleksiteten i dette sårbare miljø.

I midten af bogen er der tegnet et billede af et træ på ca. 75 m, som er ret højt for et træ, også her. Det svarer til et højhus på 20 etager! Træet er inddelt som et højhus i etager, hvor der forklares for hver etage med 20 m mellemrum, hvad der gælder for livet i netop denne højde. Desuden er rigtig mange af skovens dyr afbilledet i bogen. De fleste dyr er sjældne og findes kun her. Dyrelivet er domineret af forskellige fugle og en masse insekter, men der lever også mennesker i regnskoven, yanomamifolket, der er specialiserede i at overleve under disse særlige forhold.

Desværre er paradiset truet. Flere virksomheder står på spring for at udnytte de mange naturressourcer, skoven tilbyder, og de forurener og ødelægger kulturen i regnskoven. Vi er alle medvirkende til at ødelægge regnskoven, fordi vi importerer varer, der oprindeligt kommer fra regnskoven, bla. træ og mineraler. Bogen slutter smukt med et par sider om Asiens regnskove, der kaldes urskoven.

'Noget om regnskov' er en særdeles smuk og meget beskrivende bog, som både giver indblik i verdens smukke regnskove, men som også giver os et vigtigt fingerpeg om, at hvis ikke vi passer på, udrydder mennesket de sidste rester af den livsvigtige regnskov.

Af samme forfatter er også oversat ’Noget om skoven’, og illustrator Kyrima Trapp har både skrevet og  illustreret flere oversatte bøger, bla. serien ’Kig og snak om’. ’Noget om regnskov’ er i flotte farver, med realistiske og indbydende billeder.

Et rigtigt god bud på en skønlitterær bog om regnskoven ’Woodwalkers- Fremmed vildnis’, der er bind fire i en serie skrevet af Katja Brandis, hvor der også gribes fat i klimaproblematikken, på en god og oplysende måde.

Lamberth
Lena Lamberth
47840732