And over bord!

2021
)

And over bord!

11 mar.21

Flot og vellykket billedbog er et anderledes og kreativt bud på klimalitteratur for mindre børn.

Denne bog fortæller historien om plastic i havet ved at følge en lille gul badeands lange rejse fra en kinesisk fabrik, og til den en dag flere år senere skyller op på en strand som plasticaffald. En medrivende bog, som barnet ikke glemmer lige med det samme.

Bogen formår at koge et stort og kompliceret emne ned til en spændende historie om en lille gul badeand, der kommer ud på en årelang rejse vidt omkring på verdenshavene. Historien starter på en stor fabrik i Kina, hvor den lille and bliver produceret sammen med en masse andre badeænder. Disse ænder skal eksporteres og bliver derfor pakket ned i en container. Men skibet, containeren er på, kommer ud i et stormvejr, og containeren med badedyr bliver skyllet over bord. De mange ænder når således ikke deres destination, men ender med at flyde rundt i havets kæmpe badekar.

Historien er spændende, og ideen bag bogen er virkelig godt fundet på. Man vil jo gerne vide, hvor den lille gummiand ender, og samtidig lærer man en masse om havet og om plasticforurening på en måde, der hverken underdriver omfanget af problemet eller er uhyggelig for barnet. Plasticforurening bliver gjort konkret og håndgribelig for mindre børn, der måske ikke helt forstår, hvad plastic er, men let kan forstå, hvad en badeand er.

Bogens forside er superflot, og den prægede titel giver en umiddelbar lyst til at tage den i hånden. Indeni bogen er kontrasten mellem den lille gule and og himlen og havet, der nærmest virker uendeligt, iøjnefaldende, og gør anden og dens historie nemmere at følge for små børn. Sideløbende med bogens historie har forfatteren med lidt mindre skrift tilføjet uddybende fakta, der sætter historien i perspektiv, og det gør, at man som højtlæser kan justere læsningen efter alderen på barnet. Hvor den 3-årige nok synes, at det primært er spændende at følge den lille and, vil lidt større børn have glæde af mere baggrundsviden og få en dybere forståelse af det problem, bogen sætter fokus på.

Det er en af de mest vellykkede bøger, jeg har læst indenfor genren klimalitteratur for børn, og den vil helt sikkert gøre indtryk på børn.

Lamberth
Lena Lamberth