Sortesø

2019
)

Sortesø af Morten Dürr

14 dec.19

Smukke og stemningsfulde fortællinger fra en svunden tid er allegorier over vores egen tid med krig og klimakatastrofe.

’Sortesø’ er en samling af 12 noveller eller, som forfatteren selv udtrykker det, "12 ikke-eventyr". Ikke-eventyr er, som man nok kan gætte sig til, det modsatte af eventyr. Her skal man ikke forvente en forløsende og lykkelig slutning, hvor prinsen får prinsessen og det halve kongerige. Fortællingerne er eventyrlige og (social)realistiske og ender ikke godt for at behage sin læser. Måske lidt ligesom de helt gamle og originale folkeeventyr, der ikke var så hyggelige som de omskrevne.

Jeg kom under læsningen til at tænke på en strofe fra Ursula Andkjær Olsens romandebut Krisehæfterne: ”Eventyret er ikke pynt på virkeligheden, eventyret er mere oprindeligt end virkeligheden…”. Det passer godt på disse fortællinger.

Stemningen i 'Sortesø' er helt særlig og subtil, og man fornemmer de følelse, forfatteren ønsker at plante i sin læser. De følelser og den stemning, han selv oplevede på sine vandreture i skovene i Skåne, hvor han blev inspireret til at skrive denne samling. Jeg får associationer til så forskellige ting som fantasy, Morten Korch og folk horror. Nok særligt sidstnævnte, der er en genre (primært i film), der blander folkeeventyr, legender, myter, spøgelseshistorier, okkultisme og det forstyrrede/sindsforvirrede, hvor det hele er bundet sammen af tilhørsforholdet til naturen og landskabet samt fascinationen af isolation, ensomhed og arkaisme. Fortællingerne er godt nok blevet til med inspiration fra naturen og faktiske steder, hvor fortidens mennesker har sat sine aftryk, men de har udartet sig til allegorier over vores nutid med flygtningekrise, krig, forurening, klimakrise, religiøs fanatisme og grådighed.

Titlerne på ikke-eventyrene er også meget stemningsfulde. I flæng kan nævnes 'Hjortekilden', 'Svedjerug', 'Hungertorp', 'Tusindårsegen' og den afsluttende 'Den døde by', der sætter et uhyggeligt punktum. Bogen kan sammenlignes med J.K. Rowlings Barden Beedles Eventyr, der er en samling eventyr, der optræder i Harry Potter-serien og efterfølgende har fået sit eget liv og fysiske form.

Det lækre layout med fotos af blade og vandoverflade må også fremhæves, det spiller fantastisk godt sammen med teksten. 'Sortesø' er en smuk og stemningsfuld novellesamling, der kan bruges vidt og bredt. Målgruppen er unge fra 14 år, men bogen henvender sig også til voksne læsere i alle aldre.

Plot
46898516
9788792789570