Min grønne himmel

2013
)

Min grønne himmel af Simon Glinvad

06 jun.13

Nærværende og stemningsfuld lille roman om det erindrings- og erfaringsstof, der former os som mennesker og forfølger os gennem livet.

Jeg-fortælleren, en navnløs mand sidst i halvtredserne, lever i selvvalgt isolation langt ude på landet omgivet af natur og med sine to hunde som eneste selskab. Eneste kontakt med omverdenen er den ugentlige tur ind til byen for at købe ind og bowle i det lokale bowlingcenter. Med en invalidepension kan han opretholde eneboertilværelsen, men hvad får i øvrigt en mand til at vende samfundet ryggen?

En dag modtager han et brev om, at hans søn er død. En søn, som han ikke har haft kontakt med i mange år. Det er dog ikke historiens primære omdrejningspunkt. Det er alt det, der ligger forud og leder op til brevet. Det er i høj grad hans forhold til sin egen far, brevet ripper op i. Langsomt, som historien udfolder sig, får læseren svaret eller nærmere fragmenter af mulige forklaringer. For intet er sort/hvidt, og et helt livs minder og erfaringer vikler sig ind i hinanden som et uendeligt edderkoppespind.

Minder fra barndommen med vennen Andreas, hvis far bliver dræbt ved et uheld, dukker op i erindringen. Et uheld, som involverede hans egen far, og som bevirkede, at intet derefter blev helt det samme. Minder om hans far og mors skrøbelige ægteskab, hvor faren i perioder rejste væk for at arbejde, for så at komme hjem igen på kort visit. Om moren, som måtte få det bedste ud af situationen, og som på et tidspunkt involverede sig med en usympatisk fremmed mand.

Simon Glinvad er en forfatter, som tager sig tid til at dvæle ved tingene og fremtrylle sansemættede universer, hvor tiden næsten står stille. Han har en fin sans for at leve sig ind i barnets skrøbelige univers, ganske som de fleste sikkert husker situationer fra deres egen barndom nedkogt i en bestemt følelse eller stemning. En stil, der giver mindelser til Per Pettersons forfatterskab. Dog kan de nutidige kapitler virke for langtrukne i beskrivelserne af hverdagens gøremål og naturens skiften. Heldigvis lægger Glinvad madding ud i form af hints og optakter til skelsættende begivenheder tilbage i barndommen for så at skifte tilbage til nutiden og derved holde nysgerrigheden ved lige.

En nærværende og stemningsfuld lille roman om det erindrings- og erfaringsstof, der former os som mennesker og forfølger os gennem livet.

Batzer
50507289