Sønner af mænd

2015
)

Sønner af mænd af Johan Forsby og Tarek Omar

02 jul.15

En tragikomisk, befriende og rammende roadtrip-roman om tre unge mænd på flugt fra samfundets og fædrenes forventninger og på jagt efter egen maskulinitet og mening.

I et samfund hvor der stilles større og større krav til den enkelte, er det befriende at læse om tre unge mænd, som vælger at tage nej-hatten på og giver en fuck finger til systemet, til fædrene og til krav og pres. Hvor ville jeg gerne gøre det selv (hvis jeg havde modet). Give pokker i forventninger fra både arbejdsplads, familie og samfund.

I en gammel, lortebrun bus kører tre unge mænd mod Berlin. De kender ikke hinanden i forvejen, og turen var ikke planlagt! Den udvikler sig til et grotesk roadtrip, en bizar dannelsesrejse og en flugt fra samfundets og ikke mindst fædrenes forventninger.

Salahdin er sygeplejerske, men hans far fortæller alle at han er læge. Victor forventes at overtage sin fars skiudstyrsbutik ”Børkop Alpin”, og arbejdersønnen Malthe, familiens eneste akademiker, er bare en evig skuffelse. Da Salahdin skal omskære sin gamle lærers barnebarn, Malthe skal vinde hævd på et job ved Stasi-arkivet i Berlin og den psykisk nedbrudte Victor indser, at han ikke er i stand til at overtage Børkop Alpin, bryder de hver for sig sammen, bryder ud og bryder op. Og det er her den lortebrune bus kommer ind i billedet.

Undervejs går bussen i stykker, og de tre mænd får uventet hjælp i et tysk fri-samfund. Et samfund som er en lidt spooky blanding af Thy-lejren og The Beach, tilsat lidt Amish-stemning. Og hvor er det dog herligt, at vores hovedpersoner netop skal droppe ned her, hvor man er stået af det etablerede samfund, for er det mon lykken og svaret?  Lykkes det dem at komme til Berlin, får Malthe sit job og bliver Victor i stand til at overtage Børkop Alpin? Det skal jeg ikke afsløre her.

Tarek Omar og Johan Forsby har skrevet en humoristisk, tragikomisk, alvorlig, rammende og rørende roman, som giver et spot on billede af det samfund og de krav, som unge mennesker i Danmark i dag står ansigt til ansigt med, hvad enten du er fra Arabien eller Børkop. Et fedt og humoristisk billede af de fædres sønner, der tør give op og rejse sig igen.

Originally published by MereteTrap, Litteratursiden.

Politiken
51597877