2005
)

Petersborg Express af Simon Glinvad

14 nov.05

Petersborg Express er fortællingen om at rejse ud og finde hjem. Klassisk fortællekunst, underholdende, skarpt sanset, varm og til tider rablende morsom.

Som uvarslet regn:
"Jeg vil fortælle hende om dette lys, og alle de ting, som det viser, men jeg vil gøre det langsomt og pirrende i det tempo, som jeg finder passende. Jeg tror, jeg vil dele min fortælling op i små bidder og langsomt lade dem dryppe ned over hende som uvarslet regn, og jeg vil blive ved med at fortælle, lige indtil hun bliver så nysgerrig, at hun begynder at overveje, hvordan hun vil kunne indfange alle disse ting med sit kamera."

Banalt set handler romanen om den unge mand Porter, der drager ud i verden for at vise sin fotografkæreste, Ingrid, at han ikke er så kedelig endda. Porters mission er at forfølge og prøve at fuldende farfarens drøm om byen Petersborg i Atlasbjergene i Marokko. Petersborg var den sidste af de 18 prøvebyer, Peter den Store lod opføre rundt om i verden, før han byggede Sankt Petersborg i Rusland. Petersborg i Marokko var magisk og sagdes at have et specielt lys. Den magi og det lys er centralt i denne debut af Simon Glinvad.

Porter Didriksen er født ind i en udefra set ganske normal familie i en nordsjællandsk forstad. Han vokser op i en tryg, lidt tosset og sundhedsbevidst familie. Tæt på bor farmor og farfar i villa Røros. Disse to betyder tryghed og eventyr for Porter. Og det er farfarens uopfyldte drøm, der får Porter til selv at bryde op og fuldføre det, farfaren aldrig nåede.

Mens vi følger Porters vej til Petersborg i Atlasbjergene i Marokko, foldes familiens ualmindelige liv ud for os: farfaren rejste fra Hellerup, endte i New Orleans, mødte jazzen og farmor, der er født i Norge. Omdrejningspunktet i farfarens liv har været kortet over byen Petersborg, som får en paradislignende status i familien. Men måske findes paradiset hos farforældrene selv?

Sprogligt er romanen nuanceret og rigt facetteret. Skildringen af forstadsmiljøet med naboerne minder om Panduros, og vennen "doktor", måske fortællerstemmen?, er ubetalelig, når han spiller sine "klapoptagelser" af berømte folk, som f.eks Kennedy. Bogen er overvældende sanselig i dufte og billeder fra Marrakech i Marokko.

Løfterig debut af en født historiefortæller.

Rosenkilde, 2005. 347 sider. 298,-

Rosenkilde