Inden vi blev jeres

2018
)

Inden vi blev jeres af Lisa Wingate

06 jul.18
Gribende roman baseret på virkelige hændelser om en sort periode i adoptionens historie, hvor børnehjemslederen Georgia Tann stod i spidsen for organiseret kidnapning af tusindvis af fattige børn.

Romanen følger to spor, som opdeler bogen i fortid og nutid med to fortællervinkler. I fortiden befinder vi os i 1939 på Mississippifloden. Ombord på husbåden er Queenie midt i en hård fødsel, men må hastes til hospitalet sammen med far Briny. Tolvårige Rill er vant til at passe sine fire mindre søskende, men da nogle politibetjente næste dag lægger til husbåden og tvinger børnene til at følge med, har Rill ikke andre muligheder end at gøre, hvad der bliver sagt, også selvom hun ved, at betjentene lyver. De fører hende til et børnehjem, et frygteligt sted bestyret af Georgia Tann. Selvom Rill kæmper med næb og klør bliver søskendeflokken revet fra hinanden og bortadopteret med falske papirer til rige barnløse familier.

I nutiden er Avery Stafford, advokat og udset til at gå i sin fars fodspor med en politisk karriere som senator, netop vendt hjem til South Carolina for at støtte farens kampagne. Et besøg på et plejehjem og mødet med en ældre dame pirrer Averys nysgerrighed. Motivet på et gammelt foto på damens stue ligner Averys farmor, men hvorfor og hvordan? Da Avery begynder at grave i fortiden, har hun ingen anelse om omfanget af velbegravede hemmeligheder og hjerteknusende familieskæbner, og hvilken påvirkning det kan få for hendes egen families politiske status.

’Inden vi blev jeres’ er en uforglemmelig roman baseret på virkelige hændelser i lighed med ’Pigen uden navn’ af Christina Baker Kline. Det er grumt og brutalt at læse om uskyldige børns barske skæbne, idet mange af de kidnappede børn kom fra kærlige familier, der tog sig af dem og gav dem en tryg opvækst. Der var tale om organiseret kriminalitet, hvor børn blev stjålet fra barnevogne, på vej til skole eller i andre situationer, hvor de kortvarigt var uden opsyn af deres forældre.

Netværket bag børnehjemslederen Georgia Tann bestod af korrupte læger, betjente og dommere. I perioden fra 1920’erne og helt frem til 1950’erne lykkedes det netværket at fjerne mange tusinder af fattige børn mod deres vilje, og bortadoptere dem med nye navne og baggrundshistorier til uvidende rige familier.

Lisa Wingate er en fantastisk fortæller, der med ’Inden vi blev jeres’ har skrevet en hjerteskærende og uforglemmelig skæbnefortælling om en sort periode i adoptionens historie.

Cicero
Mette Egerod