Den lille ven

2003
)

Den lille ven af Donna Tartt

16 feb.04

For mere end ti år siden udkom Donna Tartts første store roman, "Den hemmelige historie", på dansk. "Den lille ven" er i bogstaveligste forstand en endnu større bog, 668 sider! I et interview fortæller Tartt, at det tager hende 8-10 år at skrive sine bøger, og at hun skriver dem i hånden i små notesbøger. Hun synes, at romaner gerne må være lidt rodede med mange sidehandlinger og løse ender. Så ligner de livet.

"Den lille ven" lever til fulde op til disse betragtninger. Hovedpersonen, Harriet, er en lille forkommen, sej og stædig pige. Hun lever sammen med sin mor og storesøster i en søvnig amerikansk sydstatsby, hvor også mormoderen og dennes søstre bor. Da Harriet var spæd, døde hendes 9 år ældre bror. En dag, hele familien var samlet i huset, blev han fundet hængt i et træ ude i haven. Forbrydelsen blev aldrig opklaret.

Moderen har siden befundet sig i en deprimeret døs. Faderen finder sig snart et arbejde langt væk og kommer kun sjældent på besøg. Harriet må klare sig selv, kun bistået af husets sorte hushjælp og somme tider af den bistre mormor. Den sommer, hvor Harriet er 12 år, beslutter hun sig for at opklare det mord, der på så afgørende vis, har præget hendes barndom.

Uden for byen bor familien Ratliff. Den hører til i samfundets periferi og består af en flok mere eller mindre psykopatiske brødre og en bedstemor. Den ældste og mest psykopatiske af brødrene lever af at fremstille amfetamin. En anden er prædikant og får besøg af en kollega, som håndterer slanger i sit vækkelsesarbejde. Endnu en af brødrene, Danny Ratliff, er jævnaldrende med Harriets afdøde bror. Harriet tror, det er Danny, der har slået hendes bror ihjel.

Gennem hele den lange, varme sydstatssommer forsøger Harriet, assisteret af sin ven Hely, at komme nærmere en opklaring af, hvad der foregik for tolv år siden. Undervejs sker der mange dramatiske ting, og Harriet bringer sig selv i nogle yderst farlige situationer, somme tider mere, end hun selv er klar over. Skildringen af de forskellige miljøer er atmosfærefyldt, og Harriets situation bliver beskrevet uden sentimentalitet, men med stor indlevelse. Stemningen er fortættet, og uhyggen hænger vibrerende i den tunge, fugtige sommerluft.
Donna Tartt skriver ikke vanlige krimier, men store romaner, der handler om menneskers liv og død.

Oversat af Annelise Schønnemann. Lindhardt og Ringhof, 2003. 668 sider. Kr. 399,-
Læs interview med Donna Tartt