Hannies bog

2021
)

Hannies bog

17 jun.21

Stor og flot roman med et skønt persongalleri fortæller en spændende historie, der spænder fra 1800-tallets slavevirksomhed til nutidens fattigdom og raceuligheder.

Lisa Wingate fik i 2017 sit internationale gennembrud med den rørende roman Inden vi blev jeres. Nu er hendes nyeste roman ’Hannies bog’ udkommet på dansk, og den er jeg sikker på, der er en læserskare, der ser meget frem til. Jeg er også sikker på, at de ikke bliver skuffede. Historien er igen et miks af historiske begivenheder, der trækker tråde op til nutidshistorien.

I 1875 følger man slavepigen Hannie, der er ejet af herremanden på Goswood Grove i Augustine, Louisiana. Hendes store familie er skrumpet ind til ingenting, da de en efter en er blevet solgt videre til andre herrer. Hvert familiemedlem ejer tre blå glasperler, hvor håbet er en dag at kunne samle dem til en perfekt og hel perlekæde, når familien har fundet hinanden igen. Det er en virkelig bevægende og velskrevet fortælling om en ukuelig pige, der kommer ud på en farefuld og begivenhedsrig rejse for at finde sin familie og på vejen møder andre i samme båd. Hun har en remse over navne, hun gentager for sig selv hver aften, så hun aldrig glemmer, hvem hendes mor, søskende, tante og kusiner er blevet solgt til.

Nutidshistorien vil også uden tvivl fange læseren med sin blanding af 'Dangerous Minds', 'Niceville' og 'Ræk mig stjernerne'. Den foregår i 1987, hvor den nyuddannede lærer Benedetta ”Benie” Silva har landet sit første job på en skole for ressourcesvage elever i Augustine. Hendes 9. klasse er svære at imponere og dukker op til undervisningen, som vinden blæser. Men da hun viser, at hun vil dem, med hjemmebagte småkager og deres eget biblioteksprojekt, begynder de så småt at bløde op.

Bøgerne til biblioteksprojektet får hun doneret fra det nærliggende gods, Goswood Manor, hvor den nærmeste arving, Nathan, er en flot ung mand. Og gæt, hvad der så sker. Det skal dog siges, at det ikke er en historie, der følger den stringente vej. Man ved ikke altid, hvor næste side fører hen, og det er spændende og lidt nervepirrende at følge de to unge kvinders kamp for i to forskellige tidsperioder at høre til, give noget videre og gøre en forskel.

Det er alt i alt en stor og flot fortælling, der hænger godt sammen og er særdeles velskrevet. Persongalleriet er skønt og skæbnerne bevægende samtidig med, at det aldrig bliver hverken for rørstrømsk eller karikeret. Handlingen er i øvrigt inspireret af virkelige begivenheder, og i bogen kan man se originale avisannoncer fra Sydstaterne, hvori frigivne slaver mod betaling kunne efterlyse savnede slægtninge.

Alpha
Mette Egerod
39186888