Eksil

2009
)

Eksil af Jakob Ejersbo

06 apr.09

Jakob Ejersbo har gjort det igen! Skrevet en suverænt god roman

Det var med en vis bæven, jeg åbnede denne roman. ’Nordkraft’ var en enestående god roman. Det er svært ikke at have høje forventninger til en ny roman af Jakob Ejersbo. Samtidig døde forfatteren som bekendt sidste sommer - alt, alt for tidligt. Jeg var bange for, at dette triste faktum ville betyde noget for læsningen af ”Eksil”. Alle mine bekymringer blev gjort totalt til skamme. Jeg vidste det allerede efter første kapitel. Ejersbo har gjort det igen! Skrevet en hel unik og simpelthen fantastisk roman!

Hovedperson og jeg-fortæller i 'Eksil' er Samantha, 15 år. Hun har siden hun var 3 år boet i Tanzania sammen med sine forældre og sin storesøster Alison. Oprindeligt kommer familien fra England. I Tanzania ejer de et hotel, som Samanthas mor forsøger at drive, imens hun drikker alt for meget. Samanthas far er lejesoldat og involveret i flere lyssky affærer. Samantha selv bor på en international kostskole langt fra hjemmet.

Både på skolen og hjemme laver Samantha ballade og provokerer alt og alle, men i virkeligheden er hendes reaktioner normale og meget sunde. For de forældre, der skulle skabe tryghed for hende og være rollemodeller, opfører sig ansvarsløst, egoistisk og dybt uforsvarligt. Samantha råber på opmærksomhed og kærlighed, og det eneste hun får er et par på hovedet og en pakke smøger.

I løbet af de tre år romanen foregår, fra 1983 til 1986 bringer Samantha sig selv i flere og flere umulige situationer: Alkohol, stoffer, voldtægt, abort, bortvisning fra skolen. En rå nedadgående spiral.

Jakob Ejersbo har skrevet en barsk og hjerteskærende roman om en rodløs ung kvinde. Romanen er umiskendelig ”ejerbosk”: realistisk og barsk, med et klart og direkte sprog. Scenen er denne gang flyttet til Tanzania i midten af 1980´erne, hvor forfatteren selv boede der.

’Eksil’ er første del af en trilogi om Afrika, som Jakob Ejersbo arbejdede på i flere år og helt frem til sin død i juli 2008. De næste to bind, ’Revolution’ og ’Liberty’, udkommer senere i 2009.

27682243
Ida Balslev-Olesen