Linneas bog

2023
)

Linneas bog

29 maj.23

Gribende roman om tilværelsen i Finland, Sverige og Danmark omkring Anden Verdenskrig med finlandssvenskeren Erik og hans tiltagende alkoholmisbrug i centrum.

I 1944 bliver den lille dreng Erik sendt fra Åbo mod Stockholm og bliver dermed et af Finlandsbørnene. De fleste finner kan ikke skaffe mad, og mange familier må sende deres børn til Sverige, hvor nogen kan tage sig af dem. Det er Eriks mor Margot, der sender ham alene afsted med færgen, hans far Arttu er i krig mod russerne.

I 1956 er Erik ansat i en edb-virksomhed, og telefonpigen Linnea, der arbejder samme sted, forelsker sig dybt i ham, selvom hendes mor er imod forholdet, fordi han er finsk. Men Erik er veltalende og charmerende, og inden længe gifter de sig.

Parrets liv sammen er fantastisk, og snart får de sønnen Peter, men Erik begynder langsomt at drikke mere og mere. Familien flytter snart i hus og udvides med døtrene Tuuli og Anna. Erik og Linnea elsker hinanden, men Eriks tiltagende misbrug er skyld i, at han får sværere og sværere ved at holde på sine forskellige jobs. Han mener hver gang, at han selv er uforskyldt i den måde, tingene udvikler sig på. En dag eskalerer situationen fuldstændig og tvinger Linnea til at træffe et valg.

Michael R. Lindholm har skrevet en virkelig nærværende roman, der fortæller historien om en familie, der rigtig gerne vil vise verden, at de kan bryde med deres arv. Det er en fortælling der viser, hvorledes nedtur efter nedtur kan blive normalen i livet, ikke blot den økonomiske nedtur, men endnu mere det menneskelige forfald. Erik manipulerer med Linnea, og det virker som om, han er ubevidst om de spilleregler, de fleste andre lever efter, og gør hvad han har lyst til, mens han overbeviser sig selv om, at han gør det hele for familiens skyld. Som læser formoder man, at Eriks misbrug og evner til at bygge illusioner beror på hans opvækst som krigsbarn. Bogens kapitler udgøres af de skelsættende år for familien, og man fatter stor sympati for både Linnea og Erik og kan føle deres afmagt.

Historien bygger på virkelige hændelser i forfatterens familie, men er tilført kunstneriske friheder. Romanen er første bind i en trilogi, og jeg ser meget frem til næste bind.

Alhambra
135856843