Ondskabens hotel

1991
)

Ondskabens hotel af Stephen King

01 okt.02

Stephen King er blevet kaldt gysets mester, og han er også en af de mest sælgende forfattere op gennem 80'erne og 90'erne. "Ondskabens hotel" er skrevet i 1977 og er blevet fremhævet som en af hans allerbedste romaner.

Jack Torrance bliver fyret fra sit job på Stovington Highschool pga. en uheldig episode med en elev. Han er tørlagt alkoholiker og har et voldsomt temperament. En ven har hjulpet ham til jobbet som opsynsmand på hotel Overlook i Colorados bjerge, som hver vinter afskæres fra omverdenen, når sneen begynder at falde. Jack vil bruge vinteren til at komme på fode igen og få skrevet sit skuespil færdig. Med sig har Jack sin kone Wendy og sin søn Danny på 5 år.

Danny har et særligt talent, som kokken Hallorann opdager, da familien ankommer til hotellet på sæsonens sidste dag. Danny kan skinne. Han kan finde ting, der er blevet væk, fornemme folks tanker - og han kan se ting, der sker i fremtiden. Hallorann kan også skinne lidt, og de to knytter en særlig kontakt, da Hallorann advarer Danny mod at opholde sig bestemte steder på hotellet.

Overlook er nemlig ikke et helt almindelig hotel. I årenes løb er der sket en mængde mord, selvmord og ulykker her, og disse hændelser svæver stadig rundt i hotellets korridorer.

Den første tid går alt dog godt. Jack får gang i skriveriet, og han og Wendy kommer tættere på hinanden igen. Kun Danny mærker, at der er noget galt, men som tiden går, bliver det også tydelig for Wendy. Selvom der ikke findes en dråbe spiritus i hotellet, begynder Jack nemlig at udvise de samme symptomer, som da han drak. Han bliver aggressiv, og det går op for Wendy, hvor isolerede de er i bjergene.

Kings beskrivelse af Jacks gradvise nedbrydning er suverænt godt skrevet, og man sidder som læser og har både ondt af ham og skræmmes af hans karakterskift. Forholdet mellem ham og Danny er også meget smukt, så udover at være en yderst spændende gyser, kan man også læse den som en fortælling om mennesker, og hvor galt det kan gå, når en familie udsættes for stress og isolering.

"Ondskabens hotel" er blevet filmatiseret af både Stanley Kubrick og af Stephen King selv, som ikke var helt tilfreds med Kubricks fortolkning. Begge filmatiseringer er udmærkede, men vil man have den fulde oplevelse, skal man helt sikkert læse bogen.

Oversat af Niels Søndergaard. Borgen, 1999. 436 sider. Kr. 98,-

Borgen paperback
Borgen