Manden der tænkte ting

2020
)

Manden der tænkte ting

16 maj.21

Dobbeltgængergys. Kultroman af overset dansk forfatter er en skrækindjagende fornøjelse.

Den stort set ukendte danske forfatter Valdemar Holst (1888-1952) debuterede i 1938 med sin surrealistiske gyserfortælling 'Manden der tænkte ting'. Det er en velskrevet og underholdende roman for alle, der holder af et godt gedigent litterært gys – og nu er den kommet i en ny, flot udgave.

Den ansete parisiske læge Francis får den mærkværdig hr. Boutard til behandling på det psykiatriske hospital, hvor han arbejder. Til at begynde med er den tvangsindlagte Boutard blot én blandt mange patienter, men efterhånden går det op for Francis, at der er et eller andet besynderligt ved ham. Selvom Boutard lever isoleret og ingen besøgende får, lugter der jævnligt af cigarrøg fra hans celle, men hvordan i alverden får han smuglet cigarer ind?

Senere forsvinder Boutard under mystiske omstændigheder og kort efter modtager Francis et brev, hvor Boutard stiller krav om at mødes med lægen, ”ellers bliver De i nær fremtid sindssyg.” Det bliver begyndelsen på et sandt mareridt for Francis. Boutard besidder nemlig evnen til at skabe ting alene ved tankens kraft, og da Francis nægter at hjælpe ham med en hjerneoperation, som vil forøge hans kræfter, tager Boutard en frygtelig hævn: han skaber en dobbeltgænger, som lidt efter lidt overtager Francis’ liv og driver ham til druk og vanvid. Francis’ dobbeltgænger er nemlig langt mere vellidt og succesrig end den rigtige Francis nogensinde var. Til sidst kommer både Francis og læseren i tvivl: hvem er egentlig den rigtige Francis?

'Manden der tænkte ting'  er en mareridtsagtig dobbeltgængerfortælling i bedste gotiske stil med masser af uhygge og en god portion humor oveni. Den hører hjemme i din bogreol ved siden af klassikere som Stevensons Den ejendommelige sag om Dr. Jekyll og Mr. Hyde og Dostojevskijs Dobbeltgængeren. Bogen har i øvrigt et virkelig flot design og er forsynet med et velskrevet efterord af Felix Rothstein, der dykker ned i dobbeltgængerlitteraturen og introducerer læseren for den ellers så oversete Valdemar Holst. En virkelig vellykket udgivelse!

Baggaardsbaroner
38379763
9788797199510