Det sorte hus

2002
)

Det sorte hus af Stephen King og Peter Straub

24 mar.03

Stephen King og Peter Straub skrev i 1984 romanen "Talismanen" sammen. Det var et langt og til tider temmelig uhyggeligt eventyr om drengen Jack, som rejste tværs over USA og gennem andre verdener for at finde Talismanen og redde sin mor. Nu næsten 20 år senere vender King og Straub tilbage med endnu en roman om Jack.

Jack er blevet 35 år. Han har trukket sig tilbage fra sit arbejde som betjent og bor i et idyllisk hus lidt uden for den lille by French Landing. Men French Landing er ikke så uskyldig, som overfladen antyder. En seriemorder, der slår små børn ihjel og spiser dele af dem, er på spil, og politiet har ingen spor at gå efter.

Den lokale politichef, Dale Gilbertson, har ingen chance for at finde Fiskeren, som den lokale journalist, Wendell Green, har døbt morderen, for Fiskeren er andet og mere end en almindelig morder. Han har forbindelser med andre verdener end denne. Men først da drengen Ty Marshall forsvinder, går Jack ind i sagen. Ikke fordi Dale og Jacks gode ven Henry beder ham om det, eller fordi Tys far trygler om hjælp til at finde sin forsvunde søn og til at få sin kone tilbage fra sindssygen. Men fordi fortiden stikker sit ansigt frem og gør det umuligt for Jack at fortrænge sin barndoms rejse mere.

Stephen King og Peter Straub har skrevet en spændende, men også lang roman. Personligt havde jeg lidt svært ved at komme igennem de første 60-70 sider, hovedsageligt på grund af brugen af den alvidende fortæller, der svæver over historien og kommenterer den. "Vi vil gerne benytte os af vores flyveevner og komme væk i en fart. Vi vil gerne svæve op gennem det hullede loft, komme ud i den friske luft, men vi kan ikke, for vi skal være vidner til dette." Men da først jeg havde affundet mig med stilen, voksede historien sig lige så grum og vidunderlig, som King er kendt for at skrive.

"Det sorte hus" har masser af referencer til andre King-bøger, men man kan sagtens læse den uden at have læst andet af King. Den indeholder mange af de gode elementer fra King, som f.eks. de fantastiske personskildringer, beskrivelsen af den lille bys hverdag, som pludselig brydes af det grusomme udefra, og den fascinerende kamp mellem ondt og godt, som altid findes i hans bøger. Har man mod på at kaste sig ud i en over 600 sider lang rejse i sindets kringelkroge, så får man bestemt smæk for skillingerne.

"Det er Det Sorte Hus, du føler, men det er i virkeligheden ikke et hus. Det er et ormehul i eksistensens æble, som fører hele vejen ned til det brændte land. Det er en dør. Måske stod den kun på klem før i dag, før Beezer og hans kammerater dukkede op dér, men nu står den på vid gab, så det trækker ind fra Helvede. Ty må hentes tilbage, ja … men den dør må også lukkes. For guderne må vide, hvilke grufulde ting der vil sno sig ud ad den."

Talismanen
Lademann
Mogens Wenzel Andreasen