22.11.63

2013
)

22.11.63 af Stephen King

26 nov.13

Stor og overbevisende roman om at rejse tilbage i tiden for at forhindre mordet på præsident Kennedy. Et totalt umuligt plot, skulle man tro, men Stephen King er sluppet umanerligt godt fra det.

Jake Epping er en helt almindelig mand, high school-lærer, fraskilt og i bund og grund sympatisk. Da hans gamle ven Al en dag fortæller ham, at der er en tidstunnel bagest i hans lille restaurant, og at han via den kan rejse tilbage til 1958, tror Jake ikke rigtig på ham.

Al ville have brugt tidstunnellen til at rejse tilbage og forhindre snigmordet på Kennedy, og han har opsamlet en masse oplysninger om Lee Harvey Oswald, men han nåede aldrig at få gennemført sit forehavende på grund af en alvorlig kræftsygdom. Nu vil han have, at Jake skal påtage sig opgaven, men Jake vil først overbevises. Han rejser tilbage i nogle timer (uanset længden af opholdet er der kun gået to minutter i vores verden), og senere i flere måneder for at være sikker på, at det, han gør i fortiden, ikke påvirker fremtiden.

Tilsyneladende har Jakes rejse tilbage ingen indflydelse, og inden Al dør, beslutter han at springe ud i opgaven. I de næste fem år lever Jake i en anden tid. Han holder nøje opsyn med Oswald for at være sikker på, at der ikke er nogen medskyldige, samtidig med at han bliver mere og mere glad for fortiden. Han bosætter sig i en lille by og bliver igen lærer. Men han er jo på en mission, og det var ikke meningen, at han også skulle forelske sig i den smukke skolebibliotekar Sadie. Og fortiden vil ikke lade sig forandre, den stritter imod.

Stephen King er kendt som værende noget af en ”skrivekugle”. Hans forfatterskab spænder utroligt vidt i indhold og temaer, men når han er bedst, er han i en klasse helt for sig selv. Når man siger Stephen King, tænker de fleste dog nok på hans gyserromaner, men denne nye tankevækkende roman, har appel til alle læsere. Hvis man er lidt op i årene, kan man givet huske, hvad man lavede på denne dag i 1963, og spørgsmålet om, hvordan verden ville have set ud, hvis Kennedy ikke var blevet skudt, har nok strejfet mange.

Denne spændende problematik - og ikke mindst hvad vil der ske, hvis historien bliver ændret (den såkaldte sommerfugle effekt) - beskriver King på imponerende og overbevisende vis. Ingen forstår som han at skrive spændende historier ud fra spørgsmålet ”hvad nu hvis”, og ingen formår som han at beskrive mennesker og deres reaktioner. Tidsbilledet fremstår perfekt og detaljeret og lokker med sin beskrivelse af en mindre kompliceret fortid.

En anden af Stephens Kings forcer er hans genbrug af tidligere benyttede idéer og temaer, som han forfiner og forbedrer. Han fik første gang idéen til denne roman tilbage i 1972, og som en meget sjov detalje kommer Jake på sin rejse til Dallas til den lille by Derry, hvor en række børn er forsvundet, og en grusom klovn spøger i kulissen (romanen ’Det onde’).

Endelig må man bestemt heller ikke glemme, at manden jo faktisk kan skrive, og kan man abstrahere for det til tider meget direkte og ramsaltede sprog, er hans bøger tillige ofte gennemsyret af en ganske særlig og forfriskende form for barsk humor.

Hr. Ferdinand
Alis Friis Caspersen
50746798