Helt mørkt, intet lys

2017
)

Helt mørkt, intet lys af Stephen King

29 sep.17

I fire kulsorte og dystre noveller udforsker King det gode og onde i mennesket og cementerer endnu engang, at han er én af verdens bedste historiefortællere.

I ’Helt mørkt, intet lys’ er vi helt nede på bunden af den sorteste menneskelige samvittighed med King som stifinder. Det er både makabert og dystert, men også aldeles fremragende. Som en anden arkæolog graver King dybt i sindets allermørkeste afkroge, og i denne fremragende novellesamling viser han, hvad der sker, når helt almindelige mennesker pludselig befinder sig i usædvanlige situationer. Det er der kommet fire brutale noveller ud af, og man skal være en hardcore læser for ikke at blive skræmt fra vid og sans. Stephen King mestrer det snigende gys, hvor eftertanken i lige så høj grad er en del af gyset som selve læsningen af fortællingen. ’Helt mørkt, intet lys’ går i dén grad i kødet på det modbydelige. Det kan være svært at forstå, hvad der gør folk til mordere, men King giver sit bud på, hvad der tipper vægtskålen.

Stephen King har tidligere skrevet om tiden omkring den store depression, og i novellesamlingens længste novelle ’1922’ er vi der igen. Landmanden Wilfred Leland James kommer i et dilemma, da hans kone prøver at sælge den værdifulde jord, hun har arvet efter sin far, bag hans ryg. Hans måde at løse problemet på ender i et uventet søle af blod, som får vidtrækkende konsekvenser, der også rammer deres søn.

’Den store chauffør’ er min absolutte favorit og omhandler, som flere af Kings fortællinger, en forfatter der kommer i en forfærdelig situation. Tess er en hygge-krimi forfatter, som med kort varsel bliver engageret til et læseklubforedrag arrangeret af den lokale bibliotekar. Foredraget går som planlagt, men den smutvej, bibliotekaren anbefaler Tess at følge hjem, bliver en rædselsvækkende oplevelse. Spændingskurven i novellen er næsten ulidelig, samtidig med at King spøger lidt med Tess’ krimiforfatter karakter, som kender de fleste tricks til at opklare en sag, men måske også ved hvordan man planlægger et mord?

’En rimelig forlængelse’ er bogens korteste novelle, men også én af de mest interessante. Af én eller anden grund er det ofte sådan med King, at de korte noveller sætter sig fast og vedbliver at spøge længe efter, fordi de er stærkt urovækkende. Novellen omhandler et tilbagevendende King tema: at slå en handel af med djævelen, som i ’Manden med det sorte jakkesæt’ fra 2003.

Samlingen slutter af med ’Et godt ægteskab’, hvor svaret på spørgsmålet ’Hvordan er dit ægteskab?’ forvandler sig fra et uskyldigt svar til noget, der slet ikke kan benævnes med ord. Normaliteten i Darcys mangeårige og stabile ægteskab med Bob skrider fuldstændigt, da hun bogstaveligt talt snubler over Bobs mørkeste hemmelighed i jagten på batterier til fjernbetjeningen. Én eneste lille uskyldig handling vender op og ned på sandheden om Bob og forvandler deres ægteskab til et mareridt på få sekunder. Dette er måske den mest uhyggelige novelle af dem alle, idet King går tæt på afsløringen af den store mørke hemmelighed og pirker til forestillingen om, hvordan man ville handle, hvis man havnede i en sådan situation.

Hr. Ferdinand
Jakob Levinsen
53619029
9788772020372
500

1 anmeldelse
AfMarie Rose
søn, 04/12/2022 - 23:41

1922:
Virkelig dårlig fortælling om en mand, Wilfred Leland, der slår hans kone ihjeld sammen med hans søn. Også dræber han en stakkels ko for at dække over lugten fra den brønd han smed hende i?
Også stikker hans 15årig søn af for at finde hans kæreste han har gjort gravid, for at stikke af sammen. Men hun og barnet bliver skudt og dør og sønnen begår selvmord.
Også begynder Wilfred Leland at se rotter over det hele grundet et rottebid i hans hånd der så er skyld i at alle hans dyr på hans gård dør,  fordi han glemmer at fodre dem, med undtagelse af en som han så senere skyder da den er løbet ud i sneen/isen og brækket begge forben?
Virkelig elendig fortælling hvor man bare har allermest ondt af de stakkels dyr der er overladt i Wilfred Leland varetægt.

Den store chauffør:
Hmm den var faktisk god, og desværre alt for sand til at begynde med. ALT for mange voldtægter bliver ALDRIG meldt til politiet og desværre er der også dem der bliver meldt som ikke bliver troet på. Også er der dem som lave falsk anklage, som ødelægger det for andre og ikke mindst den der bliver beskyldt😪
Dog er slutningen dårlig, man får aldrig af vide hvad der sker med Tess efter oplevelsen, det er synd. Og ingen forklaring på gerningsmændene/kvinden? Opførelse eller straf😠

En rimelig forlængelse:
God historie,. Og tænker, også selvom det er ondt, at de fleste godt kunne bruge sådan en aftale på et eller andet tidspunkt i sit liv.

Et godt ægteskab:
En rigtig god historie, og syntes godt at man kunne sætte sig ind i Darcy Anderson situation en lille smule, har dog ikke været gift, men det med at man lære en andens små ticks at kende er rigtigt. Men så igen kender vi i virkelighede hinanden?

Alle fortællingerne er nogle hvor man kan sige “det kunne ske i virkeligheden“ da de værste monstre ikke lever under sengen, men ganske enkelt er os mennesker!