Taltos

2003
)

Taltos af Anne Rice

14 mar.04

Tredje og afsluttende bind i den okkulte thriller-serie om 13 generationer hekse, hvoraf den sidste, Rowan Mayfair, viser sig at have helt usædvanlige evner.

Endelig! Næsten to år havde jeg ventet på den, men så en gråvejrslørdag i december kunne jeg sætte mig godt til rette i sofaen med det tredje og afsluttende bind af Anne Rices serie om Mayfair-heksene fra New Orleans. Så var jeg ellers fuldstændig tabt for omverdenen i resten af den weekend.

Det er nødvendigt at have læst de to foregående bind for at følge med i historien. Rowan er stadigvæk så chokeret efter at have dræbt sin datter Emaleth (Hamlet), som hun fik sammen med ånden Lasher, at hun hverken taler eller reagerer på noget som helst.

Først da Rowan erfarer, at hendes gamle ven Aaron Lightner fra Talamascaen - en organisation, som undersøger okkulte fænomener - er blevet dræbt, reagerer hun. Efterforskningen af Aarons død bringer Rowan i kontakt med den stenrige forretningsmand Ashlar fra New York. Ashlar er en taltos ligesom Lasher og tilsyneladende den eneste overlevende. Sideløbende med Rowans efterforskning af Aarons død følger man den 14-årige heks Mona Mayfair, der efter en engangsaffære med Rowans mand er blevet gravid.

Altså som sædvanligt, når det drejer sig om en roman af Anne Rice, en masse intriger og sidehandlinger, der snor sig ud og ind imellem hinanden og umiddelbart ikke synes at have nogen som helst forbindelse med hinanden.

Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg holder umådeligt meget af Anne Rice, hendes gotiske skrivestil og hele hendes hekse- og vampyrunivers. Det kan derfor ikke undre, at jeg synes, romantrilogien om Mayfair-heksene er intet mindre end et mesterværk. I en blanding af myter, sagn og overtro skaber Rice en effektiv gyser, som med hårrejsende virkemidler tilsat en god portion hed og dampende erotik formår at fortrylle, forføre og fastholde læseren til sidste side - og alligevel ønske sig mere.

Serien om Mayfair-heksene er et af hovedværkerne fra den meget produktive forfatters hånd. Vampyrserien, som Anne Rice nok er mest kendt for, må selv en stor fan som jeg erkende efterhånden er blevet noget udvandet og fyldt med gentagelser, men inkarnerede fans kan glæde sig. På forfatterens hjemmeside kan man læse, at Rice i sin sidste nye roman kobler vampyr- og hekseserien sammen, idet hun lader Lestat møde og forelske sig i den unge, rødhårede heks Mona Mayfair! Indtil den bliver oversat, kan man jo læse hekseserien endnu en gang i sin helhed.

Oversat af Marianne Børch. Lindhardt & Ringhof, 2003. Kr. 369,-

Marianne Børch
24832554