Outsideren

2018
)

Outsideren af Stephen King

11 dec.18

Den aldrende forfatter bliver bedre og bedre. Denne krimi med overnaturlige elementer er slet og ret en nydelse at læse.

Stephen King kender vist alle, og den nu 71-årige forfatter er stadig særdeles produktiv med 1-2 nye udgivelser om året. I årenes løb er det blevet til over 50 romaner samt en lang række noveller, og mange af disse er blevet til enten film eller Tv-serier, senest med første sæson af ’Castle Rock’, som er bygget over lokaliteten i mange af hans gysere.

Og netop gyseren er nok det, King er bedst kendt for, men forfatteren har faktisk været vidt omkring i stort set alle litterære genrer. Senest har han med Mercedes-trilogien kastet sig over den traditionelle krimigenre.

’Outsideren’ er på mange måder en traditionel politikrimi, men King ville ikke være Stephen King, hvis ikke han havde en eller to overraskelser i ærmet. Resultatet er en særdeles velskrevet og uhyre spændende thriller, der er svær at lægge fra sig.

I den lille by Flint City bliver en dreng fundet brutalt myrdet og voldtaget. Alle tekniske spor og vidneudsagn peger mod byens populære baseballtræner Terry Maitland, og han bliver arresteret så for åbent tæppe midt under en kamp. Der er bare lige det at sige til det, at Maitland beviseligt og i selskab med andre befandt sig i en helt anden by på gerningstidspunktet.

Politimanden Ralph Anderson er dog overbevist om Maitlands skyld, men inden den formodede gerningsmand kan blive stillet for en dommer, bliver han skudt af offerets storebror. Der er dog stadig en række uafklarede elementer i opklaringen, og Anderson må efterhånden erkende, at en ukendt morder stadig befinder sig derude. Et lignende mord har fundet sted i en by flere hundrede kilometer væk, og Anderson beder Holly Gibney (Kendt fra Mr. Mercedes-trilogien). Sammen opstiller de en livsfarlig fælde for den ukendte morder.

Romanen er med sine over 600 sider en typisk Stephen King, og udover at plottet er neglebidende spændende, indeholder historien også mange af de elementer, der er typisk for forfatteren. King formår som få at skildre en lilleputby og dens beboere, og beskrivelsen af de enkelte borgeres reaktioner på den forfærdelige forbrydelse, og den lynchstemning, der efterhånden breder sig i byen, er intet mindre en fremragende.

Den særlige Kingske humor er ligeledes til stede, og så må man sige, at det er et overraskende og særdeles velkomment træk at inddrage Holly i handlingen. Stephen King har igen bevist, at han er i en klasse for sig.

Hr. Ferdinand
Jakob Levinsen
55116881