Eksperimentet

1994
)

Eksperimentet af Dean Koontz

01 okt.02
Skribent

Hunden besidder intelligens og godhedens egenskaber, abedyret er ondskaben selv. De er telepatisk forbundne fra forsøgsstationen, og efter flugten skyer aben ingen midler for at ramme hunden og dens mennesker.

Anbefalet af bibliotekar Stine Bjerregaard, Gentofte bibliotekerne

Lån bogen på Bibliotek.dk

Da jeg var omkring 18, læste alle mine veninder "Eksperimentet" og var vilde med den. Af en eller anden grund fik jeg – venindekredsens største læser – dog aldrig taget mig sammen til at læse den. Den stod på min hylde og samlede støv og flere gange lå den på natbordet, men nej – så var der lige den der helt vildt vigtige nye bog der skulle læses først… Men for tre måneder siden, efter at være blevet skældt kærligt ud af en kollega over ikke at have læst den, fik jeg mig taget sammen. Og det var jeg glad for – det er en fantastisk god bog, der lever op til alt, hvad jeg har hørt om den.

Emnet er genmanipulering med dyr. Historien omhandler det gode, i form af golden retrieveren Einstein og det onde i form af abe-monstret Outsideren (eller de forskere, der lavede dem), som stikker af fra laboratoriet, hvor de blev skabt. Historien indeholder alt: en kærlighedshistorie mellem ulykkesfuglen Travis og den indelukkede Nora; Einsteins møde med Travis og de stærke bånd, der knyttes imellem dem; historien om, hvordan de langsomt lærer at kommunikere (man fascineres af Einstein, der er en fantastisk hund, der kan tænke og føle som et menneske); krybende uhygge og nedtælling mod det endelige møde mellem Einstein og Outsideren, en sindssyg lejemorder, der myrder løs osv. Det er en bog med mange facetter og det er det, der gør den så god – for det er ikke kun en gyser, men også en meget menneskelig bog med virkelig gode person(dyre-) skildringer. Og som Koontz også er kendt for, er der selv i det onde nogle grunde til den ondskab, som gør, at man forstår.

Koontz’ karriere er en succeshistorie. Efter en barsk barndom mødte han kærligheden, og i 1969 tilbød hans kone at forsørge dem begge i 5 år, så han kunne skrive. I dag er hans bøger oversat til 38 forskellige sprog, og han har solgt omkring 200 mio. eksemplarer verden over.
Han skriver ikke bare gysere, men også science fiction, krigslitteratur, og børnebøger. Måske er det netop hans brede rækkevidde, der gør, at bøgerne fungerer så godt. Det er i hvert fald derfor, jeg fascineres og bliver nødt til at læse bogen fra ende til anden i ét hug: Man føler med personerne; deres frygt og glæder går under huden på læseren, og man har brug for at vide, hvad der sker med dem.

I den anmeldte bog er persontegningen af Einstein helt fantastisk – man vil så gerne møde denne hund – men han må desværre leve i ens fantasi, og man må takke Koontz for, at man overhovedet har stiftet bekendtskab med ham.

Oversat af: Anne Vibeke Mortensen. Vinten, 1994. 427 sider

Vintens paperbacks
Vinten