Splint og sputnik bliver venner

2019
)

Splint og Sputnik bliver venner af Inger Tobiasen

27 dec.19

Første bog i serien om drengen Splint og den lille robot Sputnik er en lille og indlevende bog om ensomhed, glæde og venskab, illustreret i smukke farver.

Splints øjne er blå og dygtige til at se. Han finder hele tiden ting, som han tager med sig hjem, nogle kan være i lommen. Disse mange ting er hans venner på de dage, hvor han ikke har andre. De andre børn synes nogle gange, Splint er mærkelig med sine mange hemmelige gemmesteder, som er steder, hvor der er plads.

Efterhånden kan den store låge, der gemmer på de mange hemmeligheder, ikke lukkes. Det hele vælter ud, og han tænker på, hvem der skal rydde alt op. Pludselig hører han en lille bitte stemme komme fra bunken. Det er en lille robot, som præsenterer sig som Sputnik. Sputnik er fløjet dertil på en månestråle og har fulgt den lysende måne ind gennem Splints vindue. Ude i rummet har Sputnik været så alene, for selvom stjernerne blinker, svarer de ikke. Sputnik aner dog ikke, hvordan man er venner, men det kan Splint hjælpe med. Det vigtigste når man er venner er nemlig at gøre tingene sammen.

’Splint og Sputnik bliver venner’ er en rigtigt fin og dejlig fortælling om, hvor fantastisk det er at blive set og om den store glæde, det er, at få en ven. Forfatter og illustrator Inger Tobiasen har udarbejdet flere børnebøger, blandt andet serien om lillepigen Ida for de små. ’Splint og Sputnik bliver venner’ er første bind i en serie for børn fra 3 år. Der er indtil videre fire bøger i serien. Samme tematik, dog til en ældre målgruppe, ses i billedbogen Krapyl af Kim Fupz Aakeson.

Splint og Sputnik, 1
Turbine
978-87-406-5981-8