2023
)

Tanker om at flygte

04 maj.23

A. Silvestris novellesamling er en begavet, udfordrende og anderledes læseoplevelse.

A. Silvestri er en yderst produktiv forfatter. ’Tanker om at flygte’ er hans 20. selvstændige udgivelse siden debuten i 2010.

’Tanker om at flygte’ består af 10 noveller, der kredser om flugt. Men hvordan definerer man flugt? Er det flugt at mure sig inde i et tårn for at overleve isoleret fra en fjendtlig omverden? Er det flugt at drømme om en ny begyndelse, når alt det gamle er væk? Er ønsket om hævn en flugt fra at forholde sig til den virkelighed, man befinder sig i? Er overførslen af ens bevidsthed til en computer en flugt fra smerter og ansvar eller en mulighed for at nå længere end noget andet menneske? Er troen på Gud en flugt fra at se verden, 'som den virkelig er'?

De enkelte noveller fortælles med hver sin stemme. Én novelle er fortalt rent som dialog, en anden har form som et helteepos. Én tager udgangspunkt i stemningen, mens en fjerde bruger flere sammenligninger, end jeg nogensinde før har læst i én fortælling. Det kunne blive forvirrende, men Silvestri får det til at lykkes, så samlingen ender som en mangefacetteret oplevelse.

’Tanker om at flygte’ har fået betegnelsen weird fiction, men A. Silvestri finder ofte genrebetegnelser mere begrænsende end frigørende. Han udfordrer da også ofte sig selv med forskellige litterære benspænd, og som læser ved man aldrig i hvilken retning, hans næste udgivelse går. Da weird er en af de vanskeligere genrer at definere, passer den måske derfor så godt til novellerne i ’Tanker om at flygte’. Her får læserne i hvert fald en følelse af noget sælsomt, der stiger op fra siderne blandet med fortællinger, der tager kendte ting op og ser på dem på friske og forskruede måder.

Jeg har i mange år været fascineret af Silvestri forfatterskab, fordi han altid overrasker, og det gør han også med ’Tanker om at flygte’. Det er ikke en let bog at læse, og jeg skal være den første til at erkende, at jeg måtte læse nogle af novellerne flere gange, uden at jeg alligevel lykkedes med at regne dem ud. Men det trækker ikke fra læseoplevelsen, for det er ikke al litteratur, man skal forstå. Nogle gange skal man bare nyde den.

Screaming Books
135707473
9788797388471