Drift : seks noveller om lidenskab og død

2023
)

10 maj.23

Anne-Marie Vedsø Olesen udforsker spændingsfeltet mellem elskov og dødsdrift. Der sniger sig et par velvalgte gys med i begæret.

Flere af novellerne tager afsæt i myter, de fleste har stærke kvinder i hovedrollen, fælles for alle er, at de beskæftiger sig med begær, også efter at eje hinanden, måske endog ligefrem at være en anden, døden, både længsel og frygt samt menneskelig forfængelighed. De fleste noveller har været udgivet før.

Den første novelle ’Tip’ handler om den kvindelige politiker Merete, der ønsker at få sin politiske modstander til at fremstå som tilhænger af prostitution, men som overmandes af sin nysgerrighed, da hendes liv forandres i mødet med en fe. ’Brangænes medicin’ bygger på den middelalderlige fortælling om Tristan og Isolde og deres tragiske kærlighed. Her i skikkelse af Elisabeth, Mark og Toke hvis skæbner iscenesættes af Brangæne, der uddeler sin elskovsdrik på et hospital. ’Postulanten’ dannede grundlag for forfatterens forrygende roman om den smukke men dødsensfarlige Lucie, hvis lys heri driver Alberts pilgrimsfærd gennem Norge. ’Min hvidklædte ven’ er en fortælling om djævlen, menneskelig arrogance og døden. I ’På månens horn’ gennemlever en kvindelig skuespillerinde sine roller i forskellige Shakespeare-stykker. Roller som hun identificerer sig så meget med, at virkeligheden opløses i et surrealistisk gyserinspireret inferno af stemninger, følelser og drømme. I den sidste novelle ’Orkestergraven’ oplever en operadirigent en ødelæggende besættelse af sangerinden Isabella, der med sin stemme, som sirenerne i sagnene, fylder ham med følelser, han ikke kan kontrollere.

De fleste af novellerne er virkelig gode, nogle af dem har et ben i gysergenren, enkelte lever ikke helt op til forfatterens vanlige standarder.

2 Feet Entertainment
134975385