Svøm Svend

2019
)

Svøm Svend af Margareta Nordqvist

08 jan.20

'Dyrevenner' er en letlæsningsserie til alle dyreglade børn, der har deres eget kæledyr eller drømmer om at få det.

Der er så dejligt ude på landet, i hvert fald i svenske Margareta Nordqvists serie ’Dyrevenner’, som indtil videre består af otte letlæste bind. I bøgerne møder vi børnene Peter, Anton, Alma og Anna, der bor i nærheden af hinanden i et lille landsbysamfund. De er venner og har en hverdag, hvor de er omgivet af dyr, som de oplever forskellige spændende ting sammen med.

De seneste fire bind i serien hedder ’Min Maren’, ’Frække Frede’, ’Pelles Pinde’ og ’Svøm Svend’. I de tre første titler præsenteres tre forskellige dyr på drengen Peters gård - koen Maren, hesten Frede, der hele tiden vil stikke af, samt hunden Pelle - mens Alma og Anton får problemer med at holde katten Max væk fra deres nye akvariefisk i bogen ’Svøm Svend’. Fælles for titlerne er, at de beskriver, hvordan det er at have kæledyr, og hvordan man skal passe og pleje dem.

Nogle af bøgerne i serien leverer desuden en blanding af fiktion og fakta, f.eks. er der i ’Min Maren’ afbildet forskellige kvægracer i bogens forsats, og historien rundes af med forskellige fakta om køer såsom, hvad koens unge hedder, hvordan den laver mælk, og hvad koens forskellige maver hedder.

Serien er illustreret og skrevet af Margareta Nordqvist, som er kendt for billedsiden i de populære bøger om shetlandsponyen Sigge i serien RAP: Rideskolen Agersøs Ponyer. De søde, glade og farverige illustration af dyr er også at finde i denne serie, hvor der er svensk landidyl a la Bulderbybøgerne for alle pengene. Historierne er skrevet i et letlæst sprog med et lixtal mellem 8 og 13, og hvert bind er inddelt i otte små kapitler.

Niveauet passer til selvlæsning fra ca. 8 år, hvor læseren har knækket læsekoden og derfor er nået videre end de helt korte, lydrette begynderbøger.

Dyrevenner
Ulla Selfort