Star Girl - afsløret

2019
)

Star Girl - afsløret af Nicole Boyle Rødtnes

11 okt.19

Indbydende letlæsningsserie om venskab, hemmeligheder, musik, berømmelse og store drømme.

Nanna er Star Girl, men hun vil også bare gerne være Nanna og leve et helt almindeligt liv. Det er kun hendes bedste veninde, Luna, der ved, at hun lever et hemmeligt liv som kendt popstjerne. Nanna har en maske på, når hun optræder som Star Girl, og det er derfor, hun er i stand til leve et dobbeltliv med koncerter i weekenden og skoledage i ugens løb. Masken har hun også på for at skjule et modermærke på kinden, som hun blev drillet med på sin gamle skole.

’Afsløret’ er bind 5 i serien, og her får Nanna problemer med at holde sin Star Girl-identitet skjult. For My fra klassen har fået mistanke om Nannas dobbeltliv, og det viser sig at være Lunas skyld. My har aldrig kunnet lide Nanna, og nu truer hun med at afsløre hende, hvis ikke hun vil lave en duo med hende. Nanna ved slet ikke, hvad hun skal gøre, og hun bliver både vred på og skuffet over Luna, selvom det faktisk var et hændeligt uheld fra Lunas side.

Star Girl er en fin og velskrevet serie om store drømme, sang og musik, men den rummer også genkendelige hverdagsproblemer og relationer. Nannas usikkerhed og bekymringer for ikke at være god nok udtrykkes i behovet for at gemme sig bag en maske, og selvom Luna og Nanna har et varmt og godt venskab, så oplever de også svære følelser, når de misforstår hinanden. Nicole Boyle Rødtnes er lykkes godt med at beskrive relationen mellem pigerne på en nuanceret måde trods bøgernes beskedne sidetal og et lixtal på kun 12.

Til at hjælpe læsningen på vej er der indbydende og farverige illustrationer på hvert opslag. Anita Sølver har i tillæg til illustrationerne lavet små fine vignetter ved hver kapiteloverskrift, som afspejler indholdet. Serien udmærker sig desuden ved, at bøgerne kan læses uafhængigt af hinanden, fordi hvert enkelt bind indledes med et helt kort rids af historiens præmis.

Serien kan læses fra 8 år, og den vil med al sandsynlighed være populær læsning hos dem, der også er glade for 'K for Klara-serien' eller bøgerne om Ea fra 3a.

Alvilda
46168062