Fie og Benny hos frisøren

2020
)

Fie og Benny hos frisøren af Judith Koppens

27 aug.20

En fin og varm historie om venskabet mellem en pige og hendes hund og om at være bange for noget, man ikke har prøvet før.

Bøger kan med fordel bruges til at hjælpe med at afmystificere det, som børn ikke har prøvet før, og som de måske er nervøse for at skulle gøre. Denne charmerende billedbog kan f.eks. bruges til at forberede børn på, hvordan det er at skulle klippes hos en frisør.

Fies pandehår er blevet for langt, så hun beslutter sig for at tage til frisøren. Hun tager sin hund, Benny, med. Fie får vasket hår, og alt går godt, indtil frisøren finder sin saks frem. Benny har aldrig før hørt den lyd, saksen siger, og han bliver bange, løber rundt og gør højt, for gør det mon ondt at blive klippet? Måske hjælper det, hvis Benny selv kommer op i frisørstolen og prøver det.

Bogens illustrationer, der er holdt i blå og grønlige grundtoner, er levende og fulde af små sjove detaljer at gå på opdagelse i, for der er mange spændende ting at kigge på i en frisørsalon. Fie og Benny har et dejligt og særligt venskab. Hun beroliger ham, da han bliver nervøs og bange, og gennem identifikation med Benny får børn på en enkel og pædagogisk måde forklaret, at der ikke sker noget slemt hos frisøren. En anden fin billedbog, der kan danne udgangspunkt for samtaler om et forestående frisørbesøg, er ’Rosa hos frisøren’ af Anna-Karin Garhamn.

Fie og hendes hund laver næsten alting sammen, og i serien er der tidligere udkommet ’Fie og Benny på jagt efter en bog’ og ’Fie og Benny og svømmebeviset’, hvor de tager på henholdsvis biblioteket og i svømmehallen sammen.

Turbine
Mau Lindow
Marja Meijer