Elise og den brugte hund

2016
)

Elise og den brugte hund af Bjarne Reuter

19 nov.16

Bjarne Reuter har gjort det igen – skrevet en smuk, poetisk og rørende lille højtlæsningsbog for de 5 – 8 årige.

Elise vil gerne have en hund, men da hendes far ikke har særlig mange penge, vil hun godt nøjes med en brugt. Det får hun – en godt brugt og noget usædvanlig hund. Den kan nemlig tale – og gør det til Elise. Sammen har de ”verden i deres hule hånd og månen i en snor”.

Jeg har altid elsket bøgerne om 'Kaptajn Bimse og Gorgeletten', og det er den samme boldgade, Reuter her boltrer sig i. På mange måder er ’Elise og den brugte hund’ mindst lige så god, for Reuter strør om sig med dejlige, poetiske vendinger og rørende ordspil, så det er en ren fornøjelse. Men Reuter kan jo også noget andet – det rablende og vanvittige. Det har han ikke kunne dy sig for også at bringe med i denne historie, og her synes jeg ikke, det passer sammen. Personligt synes jeg, at han skulle have nedtonet den vilde Halloween aften en smule. Jeg synes, de hører til i to forskellige historier, og jeg foretrækker i denne sammenhæng den poetiske Reuter.

Når det er sagt, er det dog en bog, jeg på det varmeste vil anbefale til højtlæsning for alle. Børnene vil hygge sig og føle med den ensomme pige, der savner sin mor, fordi hun arbejder i Brasilien. Hun er omgivet af voksne originaler, som hun spiller fint sammen med. Faren spiller violin til fester og foran Magasin. Samspillet med faren kan minde om Reuters ’En som Hodder’ – her dog for de lidt yngre. De voksne vil nyde Reuters fine og opfindsomme sprog.

Har du ikke råd til at købe bogen, så kan du låne en brugt på biblioteket. Det er lige i bogens ånd.

Jim Højberg, børnebibliotekar, Vejle Bibliotekerne

52376521