Hvordan er det at være voksen?

2022
)

Hvordan er det at være voksen?

29 mar.22

Sjov og informativ billedbog for de 4 til 6-årige om det forjættende voksenlivs mysterier.

Anna Fiske beskriver de oplagte men også de mere finurlige aspekter af det at være voksen, og bogens lette og umiddelbare tilgang passer perfekt til børns nysgerrighed. Bogen tackler både mere og mindre alvorlige emner og er fuld af sjove tegninger af børn og voksne i alle aldre, faconer og farver.

Mange børn glæder sig til at blive voksne og forestiller sig, hvor fantastisk det må være at kunne bestemme selv. Samtidig er det at blive og være voksen også forbundet med en del mystik og med ting, man skal kunne. Det enkelte barn kan være nervøs for, om det nu kan finde ud af det. Med baggrund i den slags spørgsmål, børn kan finde på at stille, gennemgår denne bog de vigtigste aspekter af voksenlivet lige fra job og økonomi, mad og fritidsinteresser, og familie og samfund.

Forfatteren viser med sine humoristiske tegninger, at der er mange måder at være voksen på, og teksten er lettilgængelig og formidler selv svære emner på en enkel måde, som børn kan forstå. Det er en bog, der formår at komme rigtigt godt rundt om de mange facetter af det at være voksen, og som også går i en relativ god dybde med de enkelte emner som fx penge og alkohol uden, at det nogensinde bliver for alvorligt og tungt. Illustrationerne viser en bred mangfoldighed af børn og voksne og er samtidig skønt fjollede, så smilemusklerne kommer godt i brug hos læseren.

Som en klassisk billedbog er bogen en lille smule lang, men man behøver selvfølgelig heller ikke at læse den på en gang. Tværtimod kan det være en rigtig god ide at læse den ad flere omgange, så barnet kan få lov til at tænke over den. Bogen igennem stilles der løbende åbne spørgsmål til læseren, og det lægger virkeligt op til gode snakke mellem barnet og den voksne.

Det er en fremragende bog til spørgelystne børn fra en forfatter, der ved, hvordan man formidler viden om et stort emne på en sjov måde, der holder barnets interesse fangen. Anna Fiske har også skrevet en serie gode bøger for børn om følelser og den fantastiske ’Hvordan begynder man i skole?’, der kan anbefales som den ultimative guide til førskolebarnet.

Nanna Gyldenkærne
62247495
9788702351965