Tæt på insekter og småkryb

2021
)

Tæt på insekter og småkryb

10 jan.22

Flot og lærerig fagbog viser forbløffende og fascinerende detaljer om forskellige smådyr gennem imponerende nærbilleder.

Bogen tager dig med på opdagelse i en lillebitte verden, som du kan finde i dit hjem eller lige uden for i naturen. Insekter og småkryb er ofte dyr, man overser, fordi de er så små. Men faktisk er hele fire ud af fem dyr på jorden insekter. Hvis man medregner edderkopper, bænkebidere og andre småkryb, findes der mere end en million forskellige arter.

Selvom man godt kan synes, at nogle insekter og småkryb er lidt ækle eller ulækre at se på, så ændrer det ikke ved, at de er meget vigtige for deres omgivelser. Umiddelbart ser insekter måske temmelig simple ud, men i virkeligheden er de yderst komplicerede, og de har en afgørende betydning for alt liv i verden. Vi kan faktisk slet ikke undvære dem. Bogen fortæller om en lang række insekter og småkryb såsom humlebien, hvepsen, glansbillen, edderkoppen og hjortelusen og kommer også omkring evolution, sanser og levesteder.

De fascinerende og lidt skræmmende nærbilleder i bogen er taget med et avanceret mikroskop, der studerer småkrybene ved hjælp af elektroner i stedet for lys. Et sådant mikroskop kan derfor forstørre et objekt helt op til 10.000 gange! Billedsiden består af flotte og dragende helsides fotografier, der imponerer i både skarphed og detaljegrad. Kom f.eks. helt tæt på sommerfuglens snabel, hvepsens dolkelignende brod, bladlusens facetøjne eller opdag fjer på myggens vinger.

Det bliver aldrig helt det samme at støde på småkryb i huset, haven eller ude i naturen igen, når du har læst denne bog, som er egnet til højtlæsning for børn fra omkring 8 år eller til selvlæsning fra ca. 10 år.

Vil du læse mere om insekter og deres forunderlige verden, så dyk også ned i Smådyrenes verden eller Der er insekter overalt.

Straarup & Co
Lisette Agerbo Holm