2020
)

Træernes ukendte liv af Jen Green

01 jul.20

Udforsk træernes fascinerende verden og bliv klogere på alt det, de kan, i usædvanlig flot og indbydende fagbog, der kalder på fordybelse og undren.

’Træernes ukendte liv’ tager dig med ind i skoven og præsenterer mange forunderlige og spændende fakta om træer.

Vidste du, at træers rødder er så følsomme, at de kan opfatte forurening i jorden og undgå den ved at vokse i en anden retning? At træer kan sanse, hvad der foregår omkring dem? Eller at træer rent faktisk er i stand til at tage sig af hinanden? Træers rodnet er forankret i hinanden, og det skjulte netværk under jorden gør, at nabotræer kan overføre næringsstoffer til hinanden.

Alle de forskellige dele af et træ, lige fra de dybeste rødder under jorden til den kraftige stamme og de mindste blade øverst på grenene, arbejder sammen for at sikre dets overlevelse. Gennem hovedoverskrifter som ’Hvad er et træ’, ’Træer og andre organismer’, ’Træers voksesteder’ og ’Træer og os’ gives der et grundigt kendskab til træernes mangfoldige univers, og i bogen kommer man rundt omkring i hele verden, når de mange forskellige træer beskrives.

Der er tale om en bog, der åbner læserens øjne for de tavse, majestætiske kæmper på en ny måde og gør det til en langt mere magisk oplevelse at gå en tur i en skov. Det er en lækker udgivelse, som man kan gå på opdagelse i igen og igen. Hvert opslag er indbydende sat op, og illustrationerne er en elegant blanding af flotte naturfotos og tegnede billeder, og det fungerer rigtig fint. Det er mange nærbilleder af træstammer, blade og smådyr, og myldrebillederne, der f.eks. viser træets liv under jorden, er fulde af smukke detaljer at dykke ned i.

Bogen er oplagt til den naturglade familie, og den kan læses højt fra ca. 6 år og selvlæses fra ca. 10 år.

Gads Børnebøger
Leif Schack-Nielsen