Naturens mødre og fædre

2020
)

Naturens mødre og fædre

12 feb.21

Flot illustreret fagbog viser i en indbydende, narrativ ramme, hvordan ni forskellige dyr tager sig af deres afkom.

Vi har alle brug for pleje og omsorg, fra vi er små. Det gælder også for mange dyreunger, som er helt afhængige af, at deres forældre passer på dem og lærer dem at klare sig selv. I denne bog vises det, hvordan ni meget forskellige dyr på hver deres måde er fremragende forældre for deres unger.

Kejserpingvinernes udholdenhed er imponerende, for hannen ruger på ægget i to måneder og holder det varmt i en verden af frost og sne uden selv at få noget at spise imens. Orangutanghunnen lærer sine unger alt om skoven, og de bliver hos deres mor i hele otte år. Klovnefiskene lægger deres æg skjult i en søanemone, så de er godt beskyttet, mens den lille kænguruunge ligger trygt og varmt i sin mors pung. Find også ud af, hvorfor søhesten, ulven, ræven, flamingoen og zebrafinken er så gode forældre.

Dyrene præsenteres over tre opslag, hvor det første viser et stort og tegnet nærportræt af dyret på en enkel, pastelfarvet baggrund. Næste oplag introducerer forskellige karakteristika f.eks. størrelse, anatomi, levested, hastighed, fjender og føde, så man oplever dyret i dets rette element. De mange fakta er anbragt i små sektioner med dertilhørende overskrifter, hvilket gør det overskueligt og lettilgængeligt. Det sidste opslag fortæller fra ungernes perspektiv, hvordan deres mor og far passer og plejer dem.

At tage udgangspunkt i forskellige dyrs forældrerolle er en oplagt og brugbar reference for børn, for det er noget, de selv kender til. Historierne formidles i en blanding af fakta og fiktion, for meget fortælles også i jeg-form fra dyrenes perspektiv. Dette greb hjælper indlevelsen på vej, og gør de kortfattede, dramatiserede historier velegnet til højtlæsning med børn helt ned til 4-5-års alderen. I serien findes også Naturens bygmestre, der kigger nærmere på ni forskellige dyr, som er i stand til at bygge deres egne boliger.

’Naturens mødre og fædre’ er en både informativ og virkelig smuk bog i stort format, og den er som skabt til at hele familien kan sidde og kigge med.

Turbine
Gry Kappel Jensen