Migration : dyrenes utrolige rejser

2021
)

Migration : dyrenes utrolige rejser

09 mar.21

Hvor mange mennesker rejser, fordi de elsker det, rejser dyrene af ganske andre årsager. Denne bog viser os på smukkeste vis nogle af deres imponerende migrationer.

At rejse er en naturlig del af mange dyrs liv. Nogle dyr rejser, når deres omgivelser ændrer sig, f.eks. når efterårets storme varsler vinter, og de er nødsaget til at rejse til varmere himmelstrøg for at finde føde og måske bringe deres unger til verden eller lægge deres æg. Denne bog fortæller om 20 forskellige dyrs rejser rundt i verden.

Pukkelhvalen føder sin unge i det lune Stillehav, og året efter svømmer hun med sin unge mod Antarktis, hvor der er masser af føde i form af krill. Når hvalerne efter ca. 6 mdr. har genopbygget deres spæklag, svømmer de tilbage til Stillehavet. Denne rejse foretager de hvert år frem og tilbage, og den er på mere end 25.00 km, hvilket er den længste svømmetur, noget dyr tager. På isen på Antarktis vandrer verdens største pingviner, kejserpingvinerne, over 100 km. Hvis de bliver trætte undervejs, kurer de afsted på maven hen over isen. Når de når frem til deres destination, lægger hunnen et enkelt æg, som hannen holder på sine varme fødder, indtil det klækker.

Om sommeren nær Arktis, er havternerne i luften for at fange fisk, men om vinteren flyver de sydpå for at finde varme og mad. Havternerne flyver ca. 77.000 km om året, hvilket gør deres migration til den længste af alle. Monarksommerfuglene kommer flyvende fra Canada og USA for at overvintre i Mexico samt for at lægge deres æg, før de dør. I november vandrer krabberne på Christmas Island fra skovene og til stranden for at formere sig og efterfølgende lægge æg. Elefanterne vandrer gennem Kalahari-ørkenen, laks rejser fra havene op i floderne og kaster sig opstrøms for at nå frem til ynglepladserne, flyvende hunde rejser fra Centralafrika til Zambia for at mæske sig i mangofrugter, skildpadder svømmer fra Brasilien til Ascension i Sydatlanten for at lægge æg, og mange andre dyr foretager vandringer til lands, til vands og i luften. Men fælles for alle er, at det er instinkterne, der driver dem afsted.

'Migration: dyrenes utrolige rejser' er en spændende bog, der beskriver vandringer i dyreriget. Teksterne er korte, men alligevel interessante og oplysende. Illustrationerne er i en klasse for sig. Imponerende smukke billeder i akvarel, blæk og blyant løfter niveauet, så bogen skiller sig ud. Forfatter Mike Unwin har flere udgivelser om dyreverdenen bag sig, og illustrator Jenni Desmond har illustreret flere bøger. Hendes valg af naturlige farver og former er visuelle lækkerbiskner.

Straarup & Co
Jeanette Sigtenborg Rasmussen
Jenni Desmond