Jordens akvarium : opdag 15 forskellige verdener under vand

2021
)

Jordens akvarium

13 dec.21

Denne utroligt smukke bog præsenterer 15 forskellige vandmiljøer fra hele verden og viser os uden løftede pegefingre, hvorfor vi skal passe på disse sårbare systemer.

Saltvand er den mest almindelige vandtype på vores planet, og den mere tæt end ferskvand, hvilket vil sige at partiklerne i saltvand er tættere pakket end de er i ferskvand. Denne tæthed eller densitet ændrer sig hele tiden og er et eksempel på, hvad det betyder, er at isen i Arktis smelter hurtigere, når ferskvandet løber ud og fortynder saltvandet, da saltindholdet dermed bliver lavere og vandets densitet derfor mindre. Via bølger og strøm transporteres næringsstoffer i form af både små og store fødeemner tusindvis af kilometer gennem havene og floder, og udgør fødemener for rigtig mange dyr. Bølger kan også bruges til at bekæmpe klimaforandringer, da den energi, de genererer, kan benyttes til at fremstille elektricitet.

Bogen beskriver de forskellige vandmiljøer. F.eks. kender mange til Vadehavet. Vade er en naturtype, der dannes i lavvandede områder. Vade udgør et helt unikt økosystem, der indeholder føden for mio. af fugle. Et helt andet sted i verden ved Phang Nga- bugten i Thailand eksisterer der enestående mangroveområder, som bla. består af forskellige stedsegrønne træer, der lever i saltvand, og som danner tætte skove med et meget rigt dyreliv. Ud for Californiens kyst ligger Channel Islands National Park, hvor der vokser masser af bladtang og derfor er ret køligt. Her var fyldt med havoddere, som mennesket næsten udryddede pga. deres skind. Det betød at purpursøpindsvinenes, som grovæder tangens rødder, steg voldsomt i antal, således at området næsten blev ryddet for tang! Heldigvis er odderne fredede nu og balancen næsten genoprettet. Sådan fortsætter bogen med at tage udgangspunkt i forskellige vandmiljøer, for derved at forklare om vandets livsvigtige funktioner for kloden. Både virkeligt spændende og samtidigt letforståeligt.

Forfatter Alexander Kaufman er journalist og skriver ofte om miljø og klima. Hans passion for at formidle kan virkelig mærkes. Teksten er præcis, ledsaget af korte forklaringer, der understøttes af de store og meget livagtige illustrationer. Kaufman kommer med kommentarer til overfiskeri og forurening på en fin og ikke-anmassende måde. Hvert vandmiljø er beskrevet gennem to dobbeltsidede opslag, hvor det første er et panoramablik ind i en ukendt verden, og næste opslag er korte beskrivelser af de dyr og vækster, som er karakteristiske for livet netop der. Måske kunne teksten have været lidt større, for man virkelig skal tæt på for at læse, hvad der står.

Mariana Rodrigues’ tegninger er så vilde! Farverne eksploderer nærmest, når man bladrer, og hendes afbildninger af dyr og planter er udført på en måde, så man nærmest kan fornemme tangen, der duver i vandet. Bogens store format bidrager også positivt til oplevelsen af pulserende liv. Bogen kan med fordel formidles til børn fra ca. 6 år, men ældre børn vil også elske den.

Carlsen
Annette Lerche Trolle
61628029