The final gambit

2023
)

The final gambit

10 apr.23

Forfatteren samler sine mange tråde og binder sløjfe på dem i en forrygende treer i labyrintisk YA-serie.

Avery Grams er kun få uger fra at blive den rigeste teenager i verden, når hun arver de 46,2 milliarder dollars, som hun har fået stillet i udsigt. Pengene er arven efter den ukendte milliardær Tobias Hawthorne. Han efterlod hende sin enorme formue under forskellige betingelser. En af dem er, at hun gennem det sidste år har skullet bo i det kæmpestore Hawthorne-hus sammen med Tobias’ fire børnebørn: Nash, Jameson, Grayson og Xander, der alle er børn af Tobias’ datter Skye. I huset bor desuden Skyes søster Zara samt oldemor Nan. Heldigvis har Averys søster Libby boet i huset sammen med dem fra første dag, og livet i Hawthorne-huset har været præget af mysterier og gåder, som Avery har løst hen ad vejen sammen med brødrene.

Tobias ønskede, at Avery skulle finde hans søn Toby, som er formodet omkommet, og bringe ham tilbage til familien. Avery ved, at der er en forbindelse mellem Toby og hendes mor, men hun ved endnu ikke hvilken. En dag står Tobys datter Eve udenfor Hawthorne-huset, og hun har en helt vild historie om Toby. Ydermere ligner Eve den afdøde Emily, der døde mens hun var sammen med Jameson og Grayson, og Avery kan mærke at særligt Grayson er ret påvirket af Eve. Imens bliver Averys forhold til Jameson mere og mere intenst, selvom Grayson også har en effekt på hende. Bedst som Avery og de andre tror, at historierne ikke kan blive mere indviklede, opdager de, at det bliver værre endnu!

'The final gambit' er den forrygende treer i den vildeste og mest labyrintiske YA-serie, jeg har læst til dato. En serie hvor alt overflødigt er skåret fra, så kun de nærmest filmiske rammer er tilbage. Karaktererne er rigtig godt beskrevet, og Avery er både sympatisk og sød. Romancen mellem Nash og Libby udvikler sig stille og roligt, mens Averys veninde Max’ venskab med Xander vist også udvikler sig til noget mere. Pigen Eve er det mystiske element, som man ikke helt kan finde ud af, om man kan stole på. Avery derimod optrevler mere og mere om Tobias’ fortid, og blandt andet opstår der moralske spørgsmål om, hvorvidt man kan følge etiske regler, mens man vokser sig styrtende rig?

Gutkind
Amalie Harder Hesel
135427276