Gangster farmor

2018
)

Gangster farmor af David Walliams

02 dec.18

At skulle tilbringe hver evig eneste fredag hos sin ustyrligt kedelige farmor, der kun laver mad med kål, og som følge deraf både lugter hysterisk meget af kål og prutter med en kvækkende lyd, når hun går, er simpelthen alt andet end sjovt.

Ben er 11 år, han er ikke ret god til at læse, men han drømmer om at blive blikkenslager, og han har verdens kedeligste farmor. Hun spiller Kriblekryds og spiser kålsuppe dagen lang. Hendes tv er i stykker, så der har efterhånden dannet sig et tykt lag støv ovenpå det, og så prutter hun virkelig meget uden at ville indrømme det. Og hver fredag er Ben tvunget til at blive passet hos hende og gå i seng kl. 20, fordi mor og far skal se ’Vild med dans’.

Ben bliver mere end overrasket, da det viser sig, at kedelige, pruttende farmor faktisk er en international mestertyv, der går under navnet ’Den Sorte Kat’, og nu drømmer hun om at lave det helt store kup, og Ben vil rigtig gerne hjælpe. De skal stjæle selveste dronningens kronjuveler. En rigtig gangster farmor! Midt i deres planlægning, kommer farmor pludselig på hospitalet. Men Ben giver ikke op så let!

En hylende sjov nonsensfortælling, som samtidigt er hjertevarm og fortæller en virkelig fin historie om, at mange ting er ganske anderledes, end de ser ud til. Og fordi man er gammel og slår prutter, der lugter af rådden kål, kan man sagtens være "en ornli’ syg gangster". Det er en opbyggelig fortælling om et dreng og hans farmor, hvis forhold tager en overraskende drejning.

David Walliams er den forfatter, der vokser hurtigst I popularitet I England, og han har solgt ca. 20.000 bøger om ugen i gennemsnit! Dette er hans fjerde roman, og den er  både sjov, spændende og med masser af varme. Bogen er illustreret af Tony Ross, hvilket løfter den samlede oplevelse. De fine, skitseagtige illustrationer gør, at bogen virker indbydende på alle de børn, der nærmest per automatik spørger "Er der billeder i?".

En formidabel læseoplevelse. Læs den højt med børn fra ca. 6 år og grin, så sofaen ryster.

HarperChildren
Kim Langer