Analyse
Andkjær Olsen, Ursula - Ægteskabet mellem vejen...
Tvivl, ubeslutsomhed og tvetydighed går igen som en rød tråd gennem i Ursula Andkjær Olsens digtsamling 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen.'
Ursula Andkjær Olsen (f. 1970) debuterede i 2000 med digtsamlingen 'Lulus sange og taler'. I 2002 kom opfølgeren 'Syndfloder', efterfulgt af digtsamlingen 'Atlas over huller i verden' (2003). I 2005 blev digtsamlingen 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' udsendt, og efter kun fire dage på markedet var første oplag næsten udsolgt. Ursula Andkjær Olsen er siden debuten blevet kaldt "et oplagt talent" og "en vigtig digter".
Man sidder med masser af tvivl og spørgsmål både under og efter læsningen af 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen'. Heri vrimler det nemlig med ord som "Ja", "Nej", "Måske" og "Eller" som eksempelvis i titlen på et af digtsamlingens syv afsnit: ”SKYGGERNE ER DET DER MÅ FALDE. NEJ. JO.” Ordene indsættes hele digtsamlingen igennem, så der konstant sker en bekræftelse, afkræftelse, vurdering og revurdering af det netop skrevne. På den måde bliver læseren hele tiden i tvivl om, hvad der rent faktisk menes. Digtene vælger aldrig side, men skifter hele tiden mening. Eller man kunne sige, de skifter retning og peger på, at den vej, som digtene bevæger sig langs, er fyldt med udveje og omveje. Retningsskiftene og de mange omveje gør, at læsningen af 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' kan sammenlignes med en lang tur i en rundkørsel. Men som der står: "Fordelen ved rundkørslen er, at man ikke får parkeringsbøde, selv om man i princippet ikke kommer ud af stedet".
Ubeslutsomheden og tvetydigheden i Ursula Andkjær Olsens digte står i stærk kontrast til den retotik Bush førte op til Irak-krigen. Hvor det for Bush handlede om et simpelt valg: "Either you are with us, or you are against us" - gør legen med sproget i 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' opmærksom på sproget som netop sprog. Det gælder både dets muligheder som fantastisk redskab for en fantasifuld digter, men også dets begrænsninger som fatalt redskab for en fanatisk præsident. Ursula Andkjær Olsen problematiserer den politiske retorik og stiller spørgsmålstegn ved den enøjede diskurs. Flertydigheden i digtene insisterer på at se tingene fra flere vinkler på samme tid. Men det er ikke politik det hele.
Undervejs i digtsamlingen virker små reklamer både som en kommentar til forbrugerismen, men også som humoristiske pauser i den sproglige karruseltur. En tur hvor der rent grafisk veksles mellem store og små bogstaver, mellem stor og lille skrift og mellem fed og kursiv. Som helhed består digtsamlingen af et væld af tematiske, grafiske og refererende indtryk. Således inddrages både Biblen, højskolesangbogen, slogans og hverdagens talemåder. Men der refereres også til en række forfattere som eksempelvis H. C. Andersen, hvis ord "skovensomheder" er inspirationen til ordene "havyndigheder" og "snevoldsomheder". Og hør så afslutningsvis, hvordan Thøger Larsens "lykke og lyse nætter" kan peppe enhver Christiansborg-udtalelse op i dette perfekte møde (ægteskab?) mellem forfatter og politiker:
Problemet er ikke de handlende, problemet er, at vi har for mange
[lykke og lyse nætter], vi holder lørdag hver dag. (Henriette Kjær, tidligere forbrugsminister, 2004)
Stud.mag. Jacob Tøfting Hove, juni 2007
Tvivl, ubeslutsomhed og tvetydighed går igen som en rød tråd gennem i Ursula Andkjær Olsens digtsamling 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen.'
Ursula Andkjær Olsen (f. 1970) debuterede i 2000 med digtsamlingen 'Lulus sange og taler'. I 2002 kom opfølgeren 'Syndfloder', efterfulgt af digtsamlingen 'Atlas over huller i verden' (2003). I 2005 blev digtsamlingen 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' udsendt, og efter kun fire dage på markedet var første oplag næsten udsolgt. Ursula Andkjær Olsen er siden debuten blevet kaldt "et oplagt talent" og "en vigtig digter".
Man sidder med masser af tvivl og spørgsmål både under og efter læsningen af 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen'. Heri vrimler det nemlig med ord som "Ja", "Nej", "Måske" og "Eller" som eksempelvis i titlen på et af digtsamlingens syv afsnit: ”SKYGGERNE ER DET DER MÅ FALDE. NEJ. JO.” Ordene indsættes hele digtsamlingen igennem, så der konstant sker en bekræftelse, afkræftelse, vurdering og revurdering af det netop skrevne. På den måde bliver læseren hele tiden i tvivl om, hvad der rent faktisk menes. Digtene vælger aldrig side, men skifter hele tiden mening. Eller man kunne sige, de skifter retning og peger på, at den vej, som digtene bevæger sig langs, er fyldt med udveje og omveje. Retningsskiftene og de mange omveje gør, at læsningen af 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' kan sammenlignes med en lang tur i en rundkørsel. Men som der står: "Fordelen ved rundkørslen er, at man ikke får parkeringsbøde, selv om man i princippet ikke kommer ud af stedet".
Ubeslutsomheden og tvetydigheden i Ursula Andkjær Olsens digte står i stærk kontrast til den retotik Bush førte op til Irak-krigen. Hvor det for Bush handlede om et simpelt valg: "Either you are with us, or you are against us" - gør legen med sproget i 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' opmærksom på sproget som netop sprog. Det gælder både dets muligheder som fantastisk redskab for en fantasifuld digter, men også dets begrænsninger som fatalt redskab for en fanatisk præsident. Ursula Andkjær Olsen problematiserer den politiske retorik og stiller spørgsmålstegn ved den enøjede diskurs. Flertydigheden i digtene insisterer på at se tingene fra flere vinkler på samme tid. Men det er ikke politik det hele.
Undervejs i digtsamlingen virker små reklamer både som en kommentar til forbrugerismen, men også som humoristiske pauser i den sproglige karruseltur. En tur hvor der rent grafisk veksles mellem store og små bogstaver, mellem stor og lille skrift og mellem fed og kursiv. Som helhed består digtsamlingen af et væld af tematiske, grafiske og refererende indtryk. Således inddrages både Biblen, højskolesangbogen, slogans og hverdagens talemåder. Men der refereres også til en række forfattere som eksempelvis H. C. Andersen, hvis ord "skovensomheder" er inspirationen til ordene "havyndigheder" og "snevoldsomheder". Og hør så afslutningsvis, hvordan Thøger Larsens "lykke og lyse nætter" kan peppe enhver Christiansborg-udtalelse op i dette perfekte møde (ægteskab?) mellem forfatter og politiker:
Problemet er ikke de handlende, problemet er, at vi har for mange
[lykke og lyse nætter], vi holder lørdag hver dag. (Henriette Kjær, tidligere forbrugsminister, 2004)
Stud.mag. Jacob Tøfting Hove, juni 2007
Kommentarer