Jeg lader dig gå

2016
)

Jeg lader dig gå af Clare Mackintosh

31 mar.16

Overbevisende og overraskende thriller i domestic noir genren. En mere end grum fortælling om en kvindes dystre hemmeligheder fortalt så de små hår rejser sig.

Denne roman er ikke for sarte sjæle. Det er en kvindes beretning om de forfærdelige begivenheder, hun har måttet udstå i sit unge liv. En afsindigt spændende roman, som også involverer politiets jagt på en flugtbilist, skyldig i trafikdrabet på den femårige Jacob. ’Jeg lader dig gå’ er fuld at twists og bliver ved med at overraske undervejs. Det er super underholdning, som, trods enkelte klichéer, fremstår som en særdeles vellykket thriller, der vækker mindelser om Nancy Prices roman ’I seng med fjenden’. Clare Mackintosh har en baggrund som indsatsleder i kriminalpolitiet, og det kan mærkes. Romanen virker meget autentisk, og scenerne er beskrevet, så det næsten vender sig i maven. Det gør bogen ulidelig ubehagelig at læse, men samtidig ganske umulig at lægge fra sig.

Jenna Gray involveres i en tragisk bilulykke, men ser ingen anden udvej end at flygte fra sit tidligere liv. I den lille landsby Penfach på den walisiske kyst starter hun et nyt liv. Sideløbende følger vi politiets opklaringsarbejde omkring flugtbilisten, der er som sunket i jorden. Kriminalkommissær Ray Stevens og kollegaen Kate bruger nu deres fritid på opklaringen, selvom sagen officielt er lukket. Året efter ulykken får politiet et gennembrud i sagen, og jagten går for alvor ind. Jenna tvinges til at tage en sidste beslutning. Tør hun røbe sandheden om sit liv uanset hvilke omkostninger og farer, hun udsætter sig for? Romanen byder på et overrumplende handlingsskift i anden del, og alle brikker begynder at falde på plads. Dette forløb havde jeg slet ikke set komme og er uden tvivl er en af grundene til at dette er en af de allerbedste domestic noir romaner, jeg har læst. Der findes ikke noget bedre end at læse en ægte thriller som for en gangs skyld formår at overraske.

’Jeg lader dig gå’ er uhyre spændende og intet mindre end en mirakelkur for dig som er gået stå med at læse. Man sluger den råt og er straks sprængfyldt af læseglæde igen.

Aronsen
Christian Bundegaard og Anette Broberg Knudsen