Bring mig tilbage

2019
)

Bring mig tilbage af B. A. Paris

01 maj.19

En nervepirrende thriller med et overraskende plot, der først bliver afsløret mod slutningen. Karaktererne mangler desværre dybde i ellers spændende historie.

Finn skal giftes med Ellen, men da det bliver offentlig viden, begynder der at ske mærkelige ting. Ting som har med Ellens forsvundne søster Layla at gøre. Og med Finn, for Layla forsvandt nemlig på vej hjem fra en ferie sammen med Finn for ti år siden, og man har aldrig fundet ud af, hvad der skete med hende, eller om Finn havde noget med det at gøre. Nogen synes tilsyneladende ikke, det er passende, at Finn nu skal giftes med Laylas søster.

Det starter med kinesiske dukker, der pludselig dukker op i hobetal og som har en hemmelig betydning de to søstre imellem. Så dukker Layla tilsyneladende op, og Ellen er fyr og flamme for at finde hende, men hvordan har Finn det med, at Layla måske er tilbage? Flere og flere mærkelige hændelser udspiller sig, og til sidst er det svært at finde hoved og hale i forløbet.

Jeg var godt underholdt, rimelig forvirret og på bar bund ind i mellem. Alligevel synes jeg, at der mangler noget i romanen, og jeg tror, det er personerne, der ikke rigtig skinner igennem. Der er noget uafklaret ved både Finn og Ellen, og de kommer aldrig rigtig ind under huden på læseren. Både hoved- og bipersoner mangler karakter, og det er ærgerligt i en ellers spændende roman.

Jeg havde virkelig høje forventninger til bogen, da forfatterens første bog på dansk, Bag lukkede døre, er noget af det mest onde og uhyggelige, jeg nogensinde har læst. Selvom denne ikke er så god, er den bestemt værd at læse, hvis man er til psykologiske thrillere og domestic noir. B. A. Paris bøger er alle enkeltstående og kan derfor læses i vilkårlig rækkefølge.

Jentas
Anne Mette Poulsen
46381203