Kvinden der ikke blev fundet

2022
)

Kvinden der ikke blev fundet

19 apr.22

Polsk bestsellerkrimi viser, hvor hurtigt livet kan forandre sig og kaster lys over voldens natur, dybder og afkroge.

Det var meningen, at det skulle være den bedste dag i Damien Werners liv, den aften han friede til Eva, som han havde kendt i mange år. Midt i det hele bliver de dog angrebet af en gruppe mænd, der banker Werner og voldtager Eva. Da Werner kommer til sig selv, er Eva forsvundet. I de næste 10 år leder han efter hende, og det gode liv han delte med Eva, er nu erstattet af et liv med alkohol og har helt mistet sin mening.

Bedste som Werner er ved at miste håbet, ser hans gode ven Blitz et billede på Facebook fra en koncert med Foo Fighters, og på det billede er en kvinde, der ligner Eva til forveksling. Werner kontakter detektivbureauet Reimann Investigations, som han håber kan hjælpe med at finde Eva. Men pludselig er Werners liv truet, og han må flygte fra en ukendt forfølger samtidig med at hans kontakt hos detektivbureauet, Kasandra Reimann, involverer sig dybere og dybere i Werners sag. Dog er det nærmest umuligt for hende at hjælpe Werner, da hendes vanvittige ægtemand mishandler hende ved den mindste anledning. Fortællingens net strammes for alle involverede.

Historien er en thriller, der fortælles af to personer, hvori der er masser af cliffhangers, spændende dialoger, kloge intriger og interessante karakterer. Remigiusz Mroz er meget optaget af vold i hjemmet, og han har arbejdet som advokat, før han blev fuldtidsforfatter. Han kæmper for at stoppe vold mod kvinder og er dygtig til at beskrive mekanismerne bag volden, men særligt offerets tankegang og adfærd. I efterskriftet fortæller han, at mellem 700.000 og 1 mio. polske kvinder hvert år bliver udsat for vold i hjemmet.

Remigiusz Mrozs fortælling er et virkeligt godt bud til læsere af bøger i noir-genren. Plottet i historien er godt, og jeg blev flere gange meget overrasket, og historien indeholder en del utraditionelle twists.

Hvis man kan tale om spændende og letfordøjelig fastfood i bog-regi, passer ’Kvinden der ikke blev fundet’ perfekt i den kategori. En historie der handler om noget meget frygteligt, men som man alligevel ikke kan lægge fra sig.

Straarup & Co
Rune Brandt Larsen
62122749