#StøtEtMord

2021
)

#StøtEtMord

07 sep.21

Læseren præsenteres for en spændende fremtidsdystopi, hvor en gruppe personer, må kæmpe for deres liv, mens et ivrigt online publikum hepper med.

Har du læst #Se et mord, har du nok en fornemmele af, hvad fortsættelsen kan tænkes at byde på. Nemlig masser af spænding, mord og splat i en fremtidsverden, der på mange måder ikke adskiller sig synderligt fra vores egen nutidsverden.

Hovedpersonerne er til dels skiftet ud. Dog er Dee, Nyles og Griselda med i enkelte kapitler. De tre var de eneste, der slap med livet i behold efter at have været deltagere i det grumme SoMe show Alcatraz 2.0, hvor straffefanger blev jagtet og nedslagtet på grusomste og mest kreative vis, til stor fryd for millioner af online følgere. Alcatraz 2.0 er stoppet, men er langt fra ude af hverken fans eller modstanderes bevidsthed.

I bogen her er det Becca Martinello, der er i fokus. Hun er en almindelig 16-årig high school elev, der bor i Michigan sammen med sine to mødre og sin lillebror. Hendes liv går dog fra almindeligt til skrækindjagende ualmindeligt, da hendes ene mor dør og hun kort derefter finder ud af, at hendes afdøde mor med stor sandsynlighed var den uhyggelige seriemorder, Molly Mauler, der huserede, skræmte og myrdede løs i Alcatraz 2.0. Noget Becca har meget svært ved at tro om sin omsorgsfulde mor, der var rar og havde en mani med at udfylde den ene udsøgte familiescrapbog efter den anden.

For at finde ud af sandheden, beslutter Becca sig for at gå til audition på et nyt tv-show, ”USA’s Nye Paniac”. Et show der er en kopi af Alcatraz 2.0, bare med nye hovedpersoner og uden ægte mord. Her forventer Becca at kunne få svaret på Molly Maulers sande identitet, men hun finder hurtigt ud af, at hun er blevet kastet ud, hvor hun har svært ved at bunde, og hvor hun, sammen med en gruppe nye venner, må kæmpe indædt for sit liv.

Jeg var meget begejstret for etteren, som jeg slugte i én mundfuld. To'eren her skuffer ikke som sådan, men den er ikke helt på højde med sin forgænger. Jeg synes blandt andet der mangler lidt på persontegningen. Blandt andet virker Becca ret følelseskold i forhold til sin mor og hendes pludselige død, hun græder ikke til begravelsen og er i det hele taget ikke rigtig påvirket, selvom hun fortæller om en tryg barndom med to kærlige mødre. Her mangler jeg en forklaring, og det fylder lidt i mig. Det forhindrede mig dog alligevel ikke i at sluge bogen i to mundfulde

De to bøger kan sagtens læses uafhængigt af hinanden, men man får helt klart mest ud af ’#Støt et mord’, hvis man har læst '#Se et mord'.

Straarup & Co
Jacob Fanth