Meter i sekundet

2020
)

Meter i sekundet af Stine Pilgaard

15 maj.20

Stine Pilgaards sproglige sprødhed og suveræne timing kan genkendes på 50 bøgers afstand. I ’Meter i sekundet’ er skibet ladet med sprog, kørelektioner, kærlighed, smøger, sammenhold, samtalelængsel og vilje.

Romanens unavngivne fortæller – en ung kvinde – er for et år siden flyttet til Vestjylland sammen med sin kæreste, der nu er lærer på stedets højskole.

Parret er blevet forældre, og for fortælleren handler hverdagen om: at undgå at gå i brædderne af træthed, at få sønnen i dagpleje og hente ham igen, at forsøge at passe bare nogenlunde ind, at forsøge at passe på sproget, at forsøge at få et kørekort og at tage del i højskolelivet. Siden støder skrivning af højskoleprotestsange og et brevkasseredaktørjob hos en lokalavis til.

Siderne dirrer af sprogligt overskud og kærlige, semantiske finjusteringer, og indholdet veksler veloplagt mellem brevkassebreve, højskole(protest)sange og hverdagstanker.

Som socialt eksperiment bumper fortælleren ind i vestjydernes fåmælthed og kan blive helt arrig, når andre ikke afslutter deres sætninger! Noget ”udglattende” må ske, og som det naturligste i verden hopper Anders Agger ind i handlingen, så samtaletempo og indgangsvinkler til lokalsamfundet kan trænes. ”Du lider af fritsvævende associationer”, konkluderer Anders Agger. Og han har ret. Fortælleren er en storsnakkende, politisk ukorrekt grammatikdarling uden filter. Hun er klar over sin flaksen og sit instinktive sortsyn.

Stine Pilgaard har en fuldstændig fantastisk timing, der får siderne til at blafre. Bl.a. når hun fejer den højtidelige ”forældrenormalitet” over med en dosis tør humor: ” (…) vores søn er aldrig syg. Men han er jo også et certificeret naturbarn, siger vi og ler højt og skingert. Samværet med vores venner er ydmygende. Vi er blevet hinandens nærmeste fjender, et spejl hvor jeg tjekker min frisure, og mit hår sidder altid frygteligt.” Men også følsomheden og poesien fylder som her: ”Vi lytter til radiatorens brummen, møllens susen, termokandens sang. Toget tordner forbi under broen, og en fugl flyver ind i vinduet (…), og i køkkenhaven går vinden gennem grønkålen, der skælver som elskende, der lige har sluppet hinanden”.

Jeg kan ikke lade være med at hungre efter mere poesi. Lidt færre oneliners og lidt flere skælvende grønkål …

’Meter i sekundet’ er en (komisk) kærlighedssang til sproget, samtalen og det stærkt underholdende møde mellem to (ord)kulturer. Men også en guide til, hvordan man som småbørnsforældre redder parforholdet med sproget, og en rørende påmindelse om, at man engang igen vil få dybe relationer til venner. Bare ikke, når man er i 30’erne.

Stine Pilgaards sprog knitrer som en stjernekaster og bruser som en elv. Hun sammenvæver sætninger så ubesværet, at man får lyst til at bade i dem. Jeg glæder mig allerede til at læse hendes næste bog.

Pilgaard, Stine - Meter i sekundet

Stine Pilgaard har skrevet en sprogligt veloplagt komedie om normalitet og om at blive voksen i Vestjylland

Stine Pilgaards tredje roman er en klog, underholdende og rørende komedie om en kvinde i begyndelsen af 30erne, der flytter med sin kæreste til Vestjylland. Han underviser på en højskole, og hun forsøger at finde tilknytning og venskaber i det vestjyske, mens hun kæmper med at finde sin rolle som påhæng i det fællesskabsorienterede højskolemiljø, som hun både er en del af og står udenfor.

Sprog, stilhed og humor
Fortælleren forsøger at forbinde sig til sine omgivelser gennem sproget og fremstår som en ukontrolleret talende person, der har et behov for fortrolighed og ikke altid kan aflæse, hvornår en situation kan rumme en fortrolig henvendelse. Hun indplaceres i et miljø, hvor stilheden ikke opleves som skræmmende, og hvor andre jævnligt finder det unødvendigt at gøre deres sætninger færdige. Et miljø, hun giver navnet De korte sætningers land. Der opstår et væld af komiske situationer i sammenstødet mellem den talende bybo og den tavse vestjyde. Som fortælleren konstaterer allerede på første side Vi vil i Velling, står der på byskiltet, men hvad vi vil, står ikke klart. Med et klassisk komisk greb gentages og varieres sætningen adskillige gange gennem romanen, og skaber en genkendelighed, en tilbagevenden til den oprindelige komiske kontrakt, som også opstår, hver gang fortælleren insisterer på, at køreskolelæreren Mona skal færdiggøre sine sætninger. Hvad der er morsomt ved første møde, forstærkes via gentagelsen.

Den komiske effekt skabes også i overskridelserne, fx når fortælleren uopfordret bringer det seksuelle ind samtalerne med dagplejemoren og højskoleforstanderen, eller tolker en høflighed fra en brugsomdeler som en opfordring til en privat samtale. Men under humoren ligger også en samtalesorg bag fortællerens fejlslagne forsøg på at opnå en egentlig kontakt. Hun får i løbet af romanen samtaletræning både af sin kæreste, men også af Anders Agger, som hun tilfældigt møder og stalker, indtil hendes adfærd bliver så påfaldende, at den afføder en reel samtale, og han påtager sig en form for mentorrolle for hende.

Under humoren ligger sårbarheden og ønsket om forbindelse. Men også ømheden og kærligheden over for fællesskabet, det særligt vestjyske og naturen er et særtræk ved romanen. Vindmøllerne drejer konstant i en eller anden baggrund, og fjorden samler de tårer, vi har grædt, mens fortælleren øver sig i at se værdien i at opholde sig tavst i selskab med andre, og slider den ene kørelærer efter den anden op, fordi de mister troen på sig selv på grund af hendes manglende evner som bilist.

Selvstændige tekster i romanens korpus
Selv om Stine Pilgaards udgivelser udfolder et romanforløb, er de værker bestående af selvstændige tekster i forskellige genrer. Hvor debutromanen ’Min mor siger’ havde Søhestemonologer inkorporeret i sit tekstkorpus, og ’Lejlighedssange’ bland andet rummede horoskoper, består ’Meter i sekundet’ dels af prosastykker, nyskrevne højskolesange og brevkassekorrespondance. Dette særlige greb, at sammensætte selvstændige tekster i forskellige genrer i samme roman, lykkes i ’Meter i sekundet’ i sådan en grad, at fire af de i alt otte sangtekster i bogen har fået deres eget liv som selvstændige tekster i Højskolesangbogen.

De otte sange i bogen balancerer fint på skuldrene af den danske sangtradition med almene poetiske anstrøg Mennesker er vindens børn, kærlighed til naturen og sproget ”de korte sætningers land / et sprog skabt af vind og af jord og vand” og af noget skævt og forfriskende sprællende ”som en ridder / når jeg gider / sadler jeg min hest”. Teksterne formår også at bygge op til en almen og rørende fællesskabsunderbyggende afslutning: ”Vi er alle sammen blade / i vinden / tilfældighedernes fest / så mødtes vi her i den samme blæst.”

Brevkasse-genren, som Tove Ditlevsen også skrev flittigt i, har som omdrejningspunkt, at et særligt individuelt problem ofte fremstår alment genkendelige for læseren. Brevkasse-korrespondancen i ’Meter i sekundet’ afspejler fortællerens forsøg på at forbinde sig med sin omverden. Som modvægt til hendes skrøbelige forsøg på at forbinde sig med de tavse vestjyder, får hun som redaktør for brevkassen i Ringkøbing-Skjern Dagblad en selvvalgt rolle som orakel og vildledende vejleder for de mennesker, hun kæmper med at finde sin plads iblandt.

Stine Pilgaard på det litterære Danmarkskort
Stine Pilgaard debuterede og fik et bredt gennembrud i 2012 med romanen ’Min mor siger’, som hun modtog Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat for. Romanen er oversat til norsk og islandsk. I 2015 udkom romanen ’Lejlighedssange’, og i 2020 udgav hun ’Meter i sekundet’, som hun har modtaget Weekendavisen Litteraturpris for.

Pilgaard har et skarpt blik for det komiske og en finjusteret fornemmelse for den mundrette diktion. Hendes romaner rummer en række præcise satiriske karakterportrætter, og de fungerer som humoristiske undersøgelser af mislykket kommunikation og sproglige klicheer. Samtidig er romanerne fulde af referencer til litteraturhistorien og populærkulturen.

Med det særlige fokus på det humoristiske og satiriske, som dog også kombineres med det rørende og det sårbare, er Pilgaards navn ikke blandt de hyppigst nævnte, når der tales om generationstypiske tendenser. Mest oplagt er det derfor at finde Pilgaards litterære slægtskaber og inspirationer i litteraturhistorien, blandt digterne og salmedigterne, fx Aarestrup og Kingo, eller i de islandske sagaer. En parallel kan trækkes til en anden dansk forfatter med et skarpt sprogligt og satirisk blik, Kristina Nya Glaffey, som både i romanen ’Padder og krybdyr’ og i ’Mor og busser’-trilogien tager klicheer og sproglige stereotyper under behandling og skaber et udpræget humoristisk miljøportræt.

23 mar.21

Gutkind
48121543