Tema
Sjove bøger, der får dig til at grine
Hvad skal der egentlig til for, at noget er morsom litteratur? Humor er på flere måder en uforklarlig størrelse, men vi er ikke i tvivl, når vi griner af noget, der er sjovt.
I dette tema forsøger vi at indfange humoren i litteraturen. Humoren ligger ofte i kommunikation eller måske snarere i ikke-kommunikation eller der, hvor vi misforstår hinanden eller taler forbi hinanden.
Litteraten Stefan Kjerkegaard peger i sin tænkepause om Humor på tre aspekter, inkongruens, lettelse og overlegenhed, som tilsammen beskriver, hvad humor rummer. Inkongruens er den uoverensstemmelse, der kan være mellem forventning og virkelighed. Lettelsen kender vi, som en menneskelig ventil, og overlegenhed knytter sig til magten mellem mennesker eller befolkningsgrupper.
I artiklen Uden hensyn? Humor, kunst og litteratur skriver humorforskeren Kjerkegaard sig ind på den godartede overtrædelse af reglerne. Kjerkegaard giver et bud på, hvorfor kunsten ofte opfattes som for fin til kunsten, og hvorfor humoristisk litteratur af nogle ikke opfattes som fint. Men heldigvis oplever vi for tiden i dansk litteratur således også en del forfattere, der slet ikke tænker så traditionelt, lyder det fra Kjerkegaard.
En sjov bog
Flere forfattere udgiver sjove bøger, der tematiserer det dobbelte i kommunikationen i balancen mellem det litterært fine og det sjove. Det er Jens Blendstrups noveller Sorgens Balalajka, som udstiller alvoren sammen med det groteske og komiske. Kristina Nya Glaffeys Mor og busser trilogi udstiller gennem klicheer og stereotyper et udpræget humoristisk portræt af en regnbuefamilie: Mor og Busser, Mor og Busser skal skilles og Fuck Mor og Busser. Flere kritikere har peget på, at samtidig med, at vi opfatter Helle Helle som en fin litterær forfatter, så er flere af hendes bøger, fx BOB, også morsomme og udstiller den skæve kommunikation mellem karaktererne.
I Stine Pilgaards roman Meter i sekundet er læseren ikke i tvivl om, at det er sjov bog. I videoen (længere nede på denne side) svarer Pilgaard på, hvad humor er for hende, når hun skriver:
”Jeg prøver meget at lade det, man kalder humor opstå. For mig opstår det rigtig tit i modsætninger, i det akavede, i misforståelsen. Der synes jeg, at der sker noget rigtig sjovt.”
Dobbeltheden i kommunikationen er altså en del af den komik, der former humoren. Pilgaard er et klart bud på en forfatter, der forstår at lytte sig ind på, hvad der er sjovt, når mennesker taler med og forbi hinanden.
”Jeg kan jo selv vælge det, som andre folk kalder kollegaer. Dem som jeg bruger mit liv med, dem opfinder jeg jo selv, så derfor er det rigtig vigtigt, at de underholder mig. På den måde kan jeg jo kun håbe, at de også underholder en læser, ” forklarer en grinende Pilgaard.
Oplev Stine Pilgaard om 'Meter i sekundet' her:
Hvad skal der egentlig til for, at noget er morsom litteratur? Humor er på flere måder en uforklarlig størrelse, men vi er ikke i tvivl, når vi griner af noget, der er sjovt.
I dette tema forsøger vi at indfange humoren i litteraturen. Humoren ligger ofte i kommunikation eller måske snarere i ikke-kommunikation eller der, hvor vi misforstår hinanden eller taler forbi hinanden.
Litteraten Stefan Kjerkegaard peger i sin tænkepause om Humor på tre aspekter, inkongruens, lettelse og overlegenhed, som tilsammen beskriver, hvad humor rummer. Inkongruens er den uoverensstemmelse, der kan være mellem forventning og virkelighed. Lettelsen kender vi, som en menneskelig ventil, og overlegenhed knytter sig til magten mellem mennesker eller befolkningsgrupper.
I artiklen Uden hensyn? Humor, kunst og litteratur skriver humorforskeren Kjerkegaard sig ind på den godartede overtrædelse af reglerne. Kjerkegaard giver et bud på, hvorfor kunsten ofte opfattes som for fin til kunsten, og hvorfor humoristisk litteratur af nogle ikke opfattes som fint. Men heldigvis oplever vi for tiden i dansk litteratur således også en del forfattere, der slet ikke tænker så traditionelt, lyder det fra Kjerkegaard.
En sjov bog
Flere forfattere udgiver sjove bøger, der tematiserer det dobbelte i kommunikationen i balancen mellem det litterært fine og det sjove. Det er Jens Blendstrups noveller Sorgens Balalajka, som udstiller alvoren sammen med det groteske og komiske. Kristina Nya Glaffeys Mor og busser trilogi udstiller gennem klicheer og stereotyper et udpræget humoristisk portræt af en regnbuefamilie: Mor og Busser, Mor og Busser skal skilles og Fuck Mor og Busser. Flere kritikere har peget på, at samtidig med, at vi opfatter Helle Helle som en fin litterær forfatter, så er flere af hendes bøger, fx BOB, også morsomme og udstiller den skæve kommunikation mellem karaktererne.
I Stine Pilgaards roman Meter i sekundet er læseren ikke i tvivl om, at det er sjov bog. I videoen (længere nede på denne side) svarer Pilgaard på, hvad humor er for hende, når hun skriver:
”Jeg prøver meget at lade det, man kalder humor opstå. For mig opstår det rigtig tit i modsætninger, i det akavede, i misforståelsen. Der synes jeg, at der sker noget rigtig sjovt.”
Dobbeltheden i kommunikationen er altså en del af den komik, der former humoren. Pilgaard er et klart bud på en forfatter, der forstår at lytte sig ind på, hvad der er sjovt, når mennesker taler med og forbi hinanden.
”Jeg kan jo selv vælge det, som andre folk kalder kollegaer. Dem som jeg bruger mit liv med, dem opfinder jeg jo selv, så derfor er det rigtig vigtigt, at de underholder mig. På den måde kan jeg jo kun håbe, at de også underholder en læser, ” forklarer en grinende Pilgaard.
Oplev Stine Pilgaard om 'Meter i sekundet' her:
Kommentarer