Den flyvende Kuffert (Ill. Sussi Bech)

2019
)

Den flyvende Kuffert (Ill. Sussi Bech) af H. C. Andersen

09 sep.19

Eventyr af eventyr, der er flettet ind i hinanden, skaber en fortælling i fortællingen. Prisbelønnede Sussi Bech står bag denne nyillustrerede udgave med skønne billeder i flere formater.

Først hører vi om den rige købmandssøn, der arver en masse penge fra sin sparsommelige far. Desværre arver han ikke sin fars evne til at spare. Han bruger derimod alt det guld, han har arvet, og ejer til sidst intet andet end sin slåbrok og en gammel kuffert. Heldigvis er det en magisk kuffert, der kan flyve, og den flyver ham langt væk til tyrkernes land, hvor han møder den smukkeste prinsesse.

Købmandssønnen udgiver sig for at være tyrkerguden, komplimenterer hende og frier han til hende. Hun accepterer, men inden de kan gifte sig, skal han fortælle et eventyr, der både skal indeholde morale og humor. Han fortæller derefter en historie om svovlstikkerne med storhedsvanvid, noget med en gammel lerpotte, en nattergal og mange andre elementer fra andre af H.C. Andersens mange eventyr. Men mon prinsessen og købmandssønnen kommer til at leve lykkeligt til deres dages ende?

Det er en anden måde at fortælle historier på med rammehistorien om den fattige købmandssøns tur til Tyrkiet, som egentligt viser sig at gemme på et eventyr i rækken af mange eventyr. Hovedpersonen er en form for maskemenneske, der udgiver sig for noget, han ikke er, og som fortæller historier for at få andre til at kunne lide sig. Ikke en særlig hensigtsmæssig måde at opføre sig på.

Sussi Bech står bag denne nyillustrerede udgave af det gamle eventyr, med skønne billeder i flere formater. Dejlige figurer og stærke farver, der skaber et skønt og barnligt udtryk. Sussi Bech står bag mere end 20 tegneseriealbum og har illustreret mere end 150 børnebøger samt modtaget et hav af priser.

En fin udgivelse, hvor historiens mange historier nok kræver, at man læser den sammen med sit barn, men heldigvis kan Sussi Bechs skønne illustrationer fungere opklarende og skabe en bedre forståelsesramme for eventyret.

06057861
9788793608887