Resten af verden

2020
)

Resten af verden

23 nov.20

Skræmmende dystopi i tegneserieform er både fængende, flot og troværdig.

Historien finder sted i en moderne verden, som lynhurtigt forsvinder i gabet på en jord, der viser tænder. En mor må kæmpe for at beskytte sine børn, mens civilisationen og alt menneskeskabt bryder sammen omkring dem.

Det store format bliver udnyttet til fulde i denne historie, hvor dette udgør bind ét af to. Kaos, ødelæggelse og destruktion overvælder menneskerne og smadrer alle synlige tegn på civilisation, her malerisk vist i mørke farver, der giver læseren en konstant knugende fornemmelse af, at det værste endnu ikke er overstået for hovedpersonerne.

Historien handler om en mor og hendes to sønner, der bliver fanget langt fra deres hjem, dagen før de skal hjem fra en måneds ferie i en lille hytte i bjergene i Frankrig. De finder vej til den nærmeste by, men her venter de overlevende indbyggere forgæves på hjælp udefra. Efterhånden som det går op for folk, at hjælpen ikke kommer, forsvinder håbet. Civilisationen begynder at krakelere, og samfundets regler bryder sammen. Den lille familie er nødt til at holde sammen og prøve at slippe væk fra byen, for andre mennesker er farlige at være i nærheden af nu, hvor der er ved at blive kamp om de knappe ressourcer.

Historien fortælles fra morens synsvinkel, og vi følger hendes kamp for at opretholde sin forældrerolle under et nærmest umenneskeligt pres. Dette pres kommer både fra det ydre kaos, landskabet og andre mennesker udgør, og det indre kaos der følger, efter at drengenes far har valgt at forlade hende til fordel for en anden kvinde. Hun må tage nogle svære valg undervejs, og det er en historie i stil romanen Vejen af Cormac McCarthy og tegneserien The walking dead af Robert Kirkman.

'Resten af verden' sætter spørgsmålstegn ved begreber som menneskelighed, loyalitet, familie og moral, og efterhånden som selvopholdelsesdriften bliver det vigtigste, er det uhyggeligt at se, hvordan menneskerne blive mere rå og dyriske. På billedsiden forkæles læseren med fantastiske tegninger, der viser, hvordan vejret og jordens indre spiller med musklerne og bliver en reel modstander for menneskerne, der pludselig virker meget små.

Fahrenheit
Anders Juel Michelsen
978-87-7176-137-5