Reservat

2019
)

Reservat af Dennis Gade Kofod

06 nov.19

Dystopisk, surrealistisk science fiction om en ødelagt klode er en stærk læseoplevelse for unge og voksne, som ikke fortaber sig i fremtidens rædsler.

Bogen begynder d. 19. juni 2165. Vores klode, som vi kender den, er kollapset, Amager er oversvømmet, og København er omkranset af en mur, der skal holde både havvand og klimaflygtninge ude. Krig, klimaforandringer og forurening har tvunget mennesket til at leve i isolerede reservater. Næsten alle mennesker ønsker at flygte til Mars, hvor de håber at kunne skabe en fremtid, hvor de ikke lever i en konstant frygt for deres liv.

Fortællingen er inddelt i forskellige afsnit, hvor hvert afsnit har sin hovedperson. Ingen af personerne kender hinanden, da de bor i forskellige reservater. Den første person, vi følger, er kvinden Ursula, der bor i Storkøbenhavn i Eksklusionszonen med Barnet, som hun har med Lars. Drengen Omar på hesten er vores næste hovedperson. Han bor også i Storkøbenhavn, men i Flygtningereservatet. Han lever efter overbevisningen om, at ensomhed er en overlevelsesstrategi. I hans reservat ser vi dyrene blive skudt og Omar, der stikker af til Mars. Tredje hovedperson er Flemming, der bor i Storkøbenhavn Eksklusionszone Bornholm, vi hører om Svale, der bor samme sted og Lars, der allerede bor på Mars, hvor der blandt andet foregår en masse vanvittige gensplejsninger. På Mars bliver de mange tematikker fra de foregående historier bundet sammen. På en måde.

Emil Friis Ernst har tegnet skiftet mellem reservaterne, de groteske former og figurer, samt stærke farver og voldsomme scener, så det skaber en dybt aftryk i læseren. Bogens mange skift og særlige udtryk efterlader sin læser i en sær, tænksom boble, og fortællingen kunne være taget ud tv-serien ’Twin Peaks’. ’Reservat’ er Dennis Gade Kofods tegneseriedebut og illustratoren Emil Friis Ernst første danske tegneserie.

Dennis Gade Kofod fortæller, at hans grundlæggende idé til ’Reservat’ kom, da der blev forhandlet om, hvor atomaffaldet fra Forsøgscenter Risø skulle oplagres. Paradisbakkerne på Bornholm var i spil, og han kunne ikke slippe tanken om alt det, der kunne gå galt.

Cobolt
Emil Friis Ernst
9788770857604