Sengetid

2020
)

Sengetid

08 feb.21

En vitaminindsprøjtning til fantasien i form af en billedbog, der udforsker, hvor langt man kan rejse ved fantasiens hjælp.

Denne bog er en varm hyldest til fantasien og far-datter forholdet, og man kan virkelig mærke den kærlige ånd, bogen er skrevet i. En meget anbefalelsesværdig bog til højtlæsning for de 4 til 6-årige.

Hvordan skriver man en bog? På en sjov måde giver forfatter Frode Grytten med denne billedbog en indsigt i en kreativ tankegang, der er vildt inspirerende også for helt almindelige børn og voksne. I historien er det sengetid, og et barn sidder i lænestolen hos sin far efter de obligatoriske godnathistorier. Med et blik på den bugnende reol siger pigen, at hun vil have, at der skal skrives en bog om hende. Trods det sene tidspunkt griber faren bolden, men kaster den tilbage til sin datter og stiller spørgsmål om, hvilken slags bog det skal være. Faren stimulerer på den måde datterens fantasi og udfordrer hendes ideer om hvad, der kan lade sig gøre i litteraturen og i virkeligheden.

Sammen udforsker far og datter fantasiens rige og finder måske også ud af, hvor grænserne går. For spørgsmålet ”kan man virkelig det?” trænger sig selvfølgelig på, og ja, man kan alt i en bog. Befriende mange ideer myldrer frem, men det kan både være svært og lidt skræmmende at lægge sig fast på en kurs i sådan en overflod af valgmuligheder. Far og datter tager således på en spændende rejse ind i en verden, hvor hverdagens regler og muligheder ikke længere gælder. Men selvom ude er godt, er hjemme alligevel nogle gange bedst, og det er dejligt at kunne vende tilbage til den virkelige verden i sin fars trygge arme og endelig overgive sig til sin sengetid.

Denne billedbog af norske Frode Grytten er en sand kærlighedserklæring til bogens og fantasiens magt. Dens historie om at turde slippe fantasien og drømmene løs kan åbne både børns og voksnes øjne for de usynlige begrænsninger, der kan være på vores forestillingsevne. Det i sig selv er en god grund til at læse den, og derudover er det også bare en utrolig flot, farverig og lun bog om, hvordan en far hjælper sin datter med at slippe hverdagen og overgive sig til søvnen og drømmene. Jeg kan varmt anbefale ’Sengetid’ til højtlæsning ved sengetid og på alle mulige andre tidspunkter.

Turbine
Marie Brocks Larsen
Mari Kanstad Johnsen