Abelone på Bangsbo

2017
)

Abelone på Bangsbo af Bent Haller

03 maj.17

Velfortalt, veloplagt og meget underholdende roman om herskab og tjenestefolk på det farverige Bangsbo Gods i Nordjylland.

Abelone er født ind i en fattig husmandsfamilie, men alligevel lykkes det hende at blive ansat som stuepige på Bangsbo. På Bangsbo mødes en lang række af tidens farverige kunstnere, forfattere og  malere, og for Abelone åbner der sig her en helt ny verden.

Abelone har altid været en pige, som har skilt sig ud. I  familien bliver hun kaldt en drømmer, hun har syner og hendes forestillinger om at livet kan være anderledes , bliver afvist som dumme og nyttesløse. Men på trods af hendes familiebaggrund lykkes det hende at blive ansat som stuepige på godset Bangsbo, som ejes af den legendariske Johan Knudsen. Johan Knudsen er en mand, som elsker fest og mennesker omkring sig, og han inviterer ofte mange af 1890’ernes kulturpersonligheder til Bangsbo, bla. Gustav Wied, Betty Nansen, Carl Ewald og Herman Bang.

Abelone skal lære alting fra bunden, og især Oldfruen er efter hende, men Abelone er dygtig, så dygtig, at hun hurtigt mærker misundelse og jalousi fra den anden stuepige. ”Du gør dig til for dem, Abelone, sagde hun. Jeg ved slet ikke hvad du mener, sagde Abelone. Du smiler hele tiden og nejer og nikker i det uendelige. Skal vi ikke det?” sagde Abelone. Efterhånden opstår der et venskab mellem Abelone og Oldfruen, et venskab som Abelone ikke kan gennemskue konsekvenserne af. Abelone bliver især optaget af Herman Bang, som på en gang er svagelig, men samtidig en stærk personlighed, og Abelone er altid klar til at hjælpe ham.

Hele historien bliver fortalt fra Abelones synsvinkel. Det giver et godt indblik i, hvordan hverdagen formede sig for de nederste i hierarkiet med meget arbejde,  men samtidig også et godt indblik i overklassens  liv, for det er ikke småting tjenestefolkene kan finde ud af, når de gør rent på gæsteværelserne, skifter sengetøjet, vasker herskabernes tøj og går på opdagelse i kufferter og skuffer, og snakken går lystigt i køkkenet, når de ansatte spiser.

Romanen har det hele: et overbevisende portræt af en ung kvinde, som ikke bare vil følge i sin mors fodspor, alle intrigerne på Bangsbo, kortspil, duel på liv og død, selvmord, og så spiller et spøgelse også en vigtig rolle.

Forfatteren har taget udgangspunkt i sin egen oldemors historie og megen research. Måske kommer vi til at høre mere om slægten? Bent Haller er en meget flittig forfatter til mere end 100 romaner for både børn, unge og voksne. Jeg har læst mange af dem, dog ikke alle, og jeg synes, 'Abelone på Bangsbo' hører til blandt de bedste.

53075223
9788711558379
368