Is : historier fra en verden, der er ved at forsvinde

2020
)

Is: historier fra en verden, der er ved at forsvinde

12 feb.21

Flot og informativ fagbog tager læseren med til en forunderlig og barsk verden af kulde og is, hvor der lever forskellige dyr og planter, som har tilpasset sig ekstreme levesteder.

På kolde polariskapper, oppe i vindblæste bjerge og nede under den frosne havoverflade lever enestående dyr og planter, der på hver deres måde har lært at overleve i smukke, men ugæstfri og afsidesliggende egne. Desværre er disse frosne regioner også i fare, for klimaforandringer gør polarområderne sårbare og udgør en trussel mod det dyreliv, der findes der. Intentionen med denne bog er at give en introduktion til disse ekstreme hjørner af vores forunderlige planet og opfordre os til at blive bedre til at passe på jordens ekstraordinære habitater.

Bogen er inddelt i fire overordnede områder: Forhistorisk tid, frossen verden, dyr på is og mennesker på is samt en indledning om, hvad is er. Man kan blive klogere på både forhistoriske dyr som mammutter, sabeltandede katte og hulebjørne og nulevende dyr som isbjørne, albatrosser, polarræve og moskusokser. Polarhavenes mangfoldige dyreliv er også beskrevet lige fra de mægtige spækhuggere og narhvaler til de helt små hvirvelløse skabninger. Kapitlet om en frossen verden fortæller om de forskellige polarområder, om bjerge, tundraen og tajgaen, og om de dyr og planter, der formår at gøre disse barske levesteder til deres hjem. Bogen rundes af med kortfattet at beskrive de oprindelige folk, der har overlevet på isen i mere end tusind år samt opdagelsesrejsende og forskere, der gennem tiden har sat kursen mod de kolde poler.

De store farvefotos, der viser livet i en frossen verden, er flotte og indbydende at se på. Nogle forestiller nærbilleder af dyr, der er sat ind på en tegnet baggrund, hvor man bl.a. kan nyde synet af sneuglens smukke, mønstrede fjer, mens andre billeder zoomer ud og viser flokke af dyr i deres naturlige habitat. F.eks. en folk af tundrarensdyr, der hviler sig på isen i Alaska eller en kæmpestor koloni af kongepingviner, der stimler sammen for at få varme og beskyttelse.

Der er meget at se på, tale om og blive klogere på i denne flotte udgivelse, som kan bruges til børn fra 8-års alderen. En anden fagbog, der fortæller om livet over, midt i og under polarisen, er den smukt illustrerede billedbog Under polarisen af Line Renslebråten.

Globe
Line Zahll
38419676