Dumme lorteblomst

2022
)

Dumme lorteblomst

03 feb.23

En humoristisk og fin billedbog om følelser så stærke, at de helt kan tage magten.

Et barn vil gerne tegne en superflot blomst, men det er ikke så ligetil, som det lyder. For selv den allerførste streg bliver helt forkert, og ved gentagne fejlslagne startforsøg vokser frustrationen og bliver eksplosiv. Callesens tegninger gengiver tydeligt oplevelsen af at være overvældet af sine følelser, og børn fra 4-års alderen vil straks identificere sig med barnet i den på overfladen simple historie.

Jan Oksbøl Callesen har sin helt egen streg og humor, der er letgenkendelig for de børn, der har set den før. Her er det følelsen frustration, der kommer under behandling, og det at være i sine følelsers vold. Et barn vil gerne tegne en tegning og beslutter sig for at tegne en blomst. Men det skal ikke bare være en blomst – det skal være en superflot blomst. Barnets egne forventninger er tårnhøje fra start, og bare det at få sat den første streg og få begyndt bliver umuligt.

Frustrationen over de helt forkerte streger koger over og får sit eget liv, og udbruddet giver os bogens iørefaldende titel, der i sig selv garanteret vil tiltrække børn. Undervejs i bogen taler en usynlig voksen eller noget, man kunne kalde en slags fornuftens stemme, til barnet og forsøger at hjælpe det tilbage på sporet. Men det tager tid at trænge igennem følelsernes voldsomme rasen. Til sidst lykkes det heldigvis barnet at overvinde præstationsangst og frustration og producere en tegning.

Bogen handler om stærke følelser som frustration og vrede og om ikke at give op, selvom opgaven er svær. Men den handler også om at tegne og skabe, og om at lade kreativiteten flyde og tanker om perfektion og præstation fare. Det er en ”åben” bog i den forstand, at barnet, som får læst denne bog højt, i høj grad bidrager til læsningen med sin fantasi og forståelse – i øvrigt som ganske vanligt med denne forfatters billedbøger. Her er ikke den overforklaring, man nogle gange støder på i andre billedbøger om følelser, og det gør bogen til et friskt pust for både børn og voksne.

At tegne er en aktivitet, de fleste børn synes om, og situationen i bogen er genkendelig for både børn og voksne. Det er et sørgeligt faktum, at mange børn mister lysten til at tegne med alderen. Nogle børn holder simpelthen op med at tegne, fordi de får det indtryk, at de ikke er gode til at tegne helt ”rigtigt”. Her i bogen overvinder barnet dette pres og sin egen store frustration, og hun formår at tegne en blomst, der måske ikke ligner den perfekte (og uopnåelige?) blomst, hun forestillede sig, men som alligevel er en ganske smuk blomst.

Jensen & Dalgaard
134819707
9788771512113